Tältkåta

Då var man med kåta =)
En Safir 7bp, med en Hekla 30 eldspis.

Gick bra att ventilera ut röken trots vindstilla väder och något nedgrävd kåta.
Otroligt mysig, rymlig och ljus.
Jag är också otroligt imponerad utav kvaliteten. Allt är väldigt rejält och genomtänkt.

Heklan är en mycket smart tingest. Konstruktionen gör att nästan allt brinner upp, och rökutvecklingen blir liten.

Jag välkomnar mig själv till tältkåteklubben.

/Tomas

Bilagor

• kåta1.jpg
    kåta1.jpg
    131.2 KB · Visningar: 1,636
  • kåta22.jpg
    kåta22.jpg
    94.5 KB · Visningar: 1,464
Vad kul! Välkommen! :) Får väl säga grattis. Kul att det funkar med Heklan. När jag prövade blåste det och röken ville inte ut... Kör kamin när det är kallt.

Hur löste Du det med tältpinnar? Snön ser djup ut. :)

Var själv ute med min 9a i helgen och hamnade på en "p-plats" där tjälen hade släppt i ytlagret och stenhårt 10 - 15 cm ner. Powerspikar i alu funkade dåligt... Hederliga 10 tums spik funkade bättre och den enda rostfria 4 mm plattjärnet funkade bäst. Måste fixa fler...
Jag åker oftast bil så vikt är ok. :)

Hoppas det blir många sköna nätter i kåtan! :)

Vad kul! Välkommen! :) Får väl säga grattis. Kul att det funkar med Heklan. När jag prövade blåste det och röken ville inte ut... Kör kamin när det är kallt.

Hur löste Du det med tältpinnar? Snön ser djup ut. :)

Var själv ute med min 9a i helgen och hamnade på en "p-plats" där tjälen hade släppt i ytlagret och stenhårt 10 - 15 cm ner. Powerspikar i alu funkade dåligt... Hederliga 10 tums spik funkade bättre och den enda rostfria 4 mm plattjärnet funkade bäst. Måste fixa fler...
Jag åker oftast bil så vikt är ok. :)

Hoppas det blir många sköna nätter i kåtan! :)

Ca 1m snö. Trampade till manuellt med fötterna, sen grävde jag ner 40cm snöpinnar (med 15cm snöre och karbin). Till stormlinorna grävde jag ner snöfyllda persedelpåsar. Efter någon timme sitter de rejält, och dagen efter sitter de lite för väl =)

Ska skaffa en kamin i sinom tid =)

EDIT:
Så här ser snöpinne-ekipaget ut. Har en liten bricka mellan knuten och pinnen, så att snöret inte skavs av.

Bilagor

• sp2.jpg
    sp2.jpg
    31.9 KB · Visningar: 1,347
Senast ändrad:
Jag är på jakt efter en liten kamin till mitt Varrie5 och hittade den här, att den har liten yta för kastruller el. dylikt spelar inte mej någon roll. Jag lagar mat på köket.
Det som talar för kaminen är väl priset!
http://www.surplusbuy.se/products/254-kamin-taltkamin-silver.aspx

Har kikat på den där, men blir inte klok på hur stor den är.
Hur hög är kaminen respektive rökröret?

Jag har dock en militärkamin på gång (den lilla fyrkantiga modellen).

För övrigt såg jag att man kan köpa splitterny Ugglan med 3m rökrör för knappa 2000kr. Sen tillkommer ju kostnaden för att isolera vid tältgenomgången men priset är litet i jämförelse med Tentipis alternativ, och vikten är densamma.
www.vedkaminer.nu

Får se hur det slutar =)

Snöpinnar har jag och det räddade oss bitvis i helgen. Kunde lägga den på tvären och ställa bilen/däcket över. Här nere finns inte någon snö kvar... :)

Kaminen jag har är Tentipis som jag köpte billigt på GetOuts Köldknäpp.

Har kikat på den där, men blir inte klok på hur stor den är.
Hur hög är kaminen respektive rökröret?

Om jag fattar den konstiga texten rätt så är den i full höjd 228cm och väger 12 kg.
Kaminen mäter 23 cm diameter och är 48 cm hög + att benen är 15 cm höga.
Det kan bli lite för kort "pipa" även för min lilla kåta men benen vore nog enkelt att förlänga.

Hur hade Ni tänkt att lösa genomförningen i toppen? På "original"-pipan är det ju en metallnäthylsa som går att justera i höjdled och det funkar helt okej. Tidigare i tråden finns varianter med svetsmatta och liknande.

Hur hade Ni tänkt att lösa genomförningen i toppen? På "original"-pipan är det ju en metallnäthylsa som går att justera i höjdled och det funkar helt okej. Tidigare i tråden finns varianter med svetsmatta och liknande.

Jag hade tänkt göra som på originalet. Beprövat och snyggt. Gör man "hylsan" tvådelad ryms den runt rökröret och kan förvaras i kaminen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg