Tältkåta

Re: Stark mittstång

gwaihir; sa:
Av detta material torde man kunna bygga en mycket lätt o stark mittstång.
http://www.finsterwalder-charly.de/html_eng/bauteile/ultraleicht_rohre.php
7075t6
Jag undrar om det skulle bli så mycket lättare, givet att den blir lika stark som t.ex de jag har nu? Den mittstång jag nu använder är 230 cm lång, 35 mm i diameter och med 1,5 mm tjockt härdat alugods. Vikt knappt 1300 gram. Har dock inga angivelser på styrkan i den, inga siffror.

T.ex den variant från länken som är 38,2 mm i diameter och med 1,05 mm tjockt anodiserat alugods, väger 343 g/m, vilket skulle ge 788,9 gram på en 230 cm lång mittstång. Men sedan tillkommer någon variant för att fästa ihop rören med varandra så svagaste länken, skarvarna, blir starka. Det finns ju inga koningar på rören i länken.

Min andra variant av mittstång som är original till Tåpp 5: s modell, väger i originalskick nästan exakt samma som röret jag tog som exempel från länken ovan. När jag kapat de smala och konade ändarna på den mittstången, dvs. den svaga punkten, och popnitat fast 20 cm långa stålrör, 10 cm ner i en stångdel så 10 cm sticker upp och kan infogas i motstående stångdel, så väger den mittstången också 1300 gram.

Det skulle vara om just alugodset i länken är så starkt att man kan gå ner kraftigt i dimension? Men vis av tunna mittstänger vet jag att de kan bli lite sladdriga.

Tack för tipset dock. Klart värt att kolla upp närmare.

Raskesven

mattiasj; sa:
Har en fråga.

Tilluften, den saknas på min kåta funderar på att
använda skiss från andersj:s webbsida är den bra, var placerar man, hur många, myggnät ?

---
Det blir nog att elda lite i spisen ikväll för att se om den specar, det blir nog utmärkt att ha med den då man vill köra "stealth camping" och inte grisa ner, torde väl bara bli lite aska under.

---

[Ändrat av mattiasj 2005-05-19 kl 16:07]
Idén till inluft på Anders sida är snarlik Varries. Fungerar säkert bra. Bäst om du själv kan kolla en Varrie tycker jag. Står en syntetvariant uppställd på Naturkompaniet på Sveavägen. Dock ingen idé att börja fråga om saker, de har inte läst på ännu;-)

För egen del skulle jag nöja mig med en stor inluft av bra konstruktion längst ner på tårtbiten mitt emot dörren. Fler är nog bra, men vikten ökar med alla förbättringar. Får väl se vad Punkarn tycker, hur nödvändiga/bra inluftarna på Varries sidor upplevs.

Bra myggnät, knottsäkra, metervara, finns på Garderoben.

Just precis, det blir bara lite aska under spisen, men det blir hett så markekvegetationen under börjar brinna om inte marken stensätts. Eller om man inte använder en utsågad rektangel från en typ ugnsplåt (mina ugnsplåtar har snart gått åt för markskydd och kryss till mittstången:) )

Raskesven

Skulle det inte gå att använda röret med ytterdiameter 45,6 mm, 0.85mm tjockt (R45E).
Dimensionen under 43,8mm (R44E) borde passa att skjuta in som förstärkning i skarvarna. Spelet mellan rören blir teoretiskt en tiondels millimeter, Om man tillåter tillräckligt lång skarvbit kan det kanske funka trots att dimensionen är tunn. Popnitas sedan fast, det blir ju ingen direkt tryckblastning på den biten. Invändningen kan bli att tunn godstjocklek ökar risken för skador i transport och uppsättning.
(Angående styrkan så är nog Perunal rören starka, Hållfen är glömd. men F(båda)=60 är väl bra, mi(R45E)=29923, mi(R44E)=27917 ?)
Invändningen kan nog bli priset för den rörkombinationen, kanske det blir onödigt kraftig stång ?

Raskesven; sa:
Just precis, det blir bara lite aska under spisen, men det blir hett så markekvegetationen under börjar brinna om inte marken stensätts. Eller om man inte använder en utsågad rektangel från en typ ugnsplåt (mina ugnsplåtar har snart gått åt för markskydd och kryss till mittstången:) )

Raskesven

Hmm... ugnsplåt är tunga saker, får väl fundera om man kanske kan hitta nån aluplåt istället som funkar, men stensättning låter annars mer attraktivt för värmens skull.
Jag fick f.ö inte med någon påse till spisen är det normalt ?, det borde i.o.f.s. gå lätt att göra av ett byxben från en (svart) barnbyxa i lämplig storlek.

mattiasj; sa:

Hmm... ugnsplåt är tunga saker, får väl fundera om man kanske kan hitta nån aluplåt istället som funkar, men stensättning låter annars mer attraktivt för värmens skull.
Jag fick f.ö inte med någon påse till spisen är det normalt ?, det borde i.o.f.s. gå lätt att göra av ett byxben från en (svart) barnbyxa i lämplig storlek.

[/QUOTE]
Min ugnsplåt är i alu, 34 X 25 cm väger 275 gram. Används dock mest vintertid när det är lögn att finna sten. Reflekterar bra och snön under blir inte direkt ett osande. Och ibland i nationalparker med känslig mark.

Jag fick packpåse till min eldspis.

Raskesven

Hej
Jag fick ingen packpåse när jag köpte eldspis från Getout. Tror att det finns som tillbehör men svärmor måste ju göra något.
Plåt behövs. När jag eldade i jual på gräsmattan gick det hårt åt underlaget. Hålet används som mittpunkt när vi spelar fotboll. Hustrun vill att vi skall så nytt gräs.!
mvh
Harald

Hej alla!

Jag kom hem från skogen i söndags med ett leende som slutade någonstans bak i nacken, kåtan är nu testad och inrökt!

Jag ser att det diskuterats lite om inluft på kåtor här, och vad det gäller varries 3 öppningar måste jag efter ett första test säga att det verkar vara en genomtänkt lösning. Det var bitvis ganska blåsigt i helgen med växlande och byig vind, och då är det perfekt att kunna öppna två inluftar i lä, och sedan bara brassa på i eldspisen. Den bästa inluften är givetvis dörren, men om vinden vänder kan det vara skönt att stänga till där och öppna på motstående sida.

Vad det gäller konstruktion och kvalitet i övrigt verkar allt vara top of the line, det enda jag behöver göra är att märka upp reglerlinorna till mössan på något vis.

Vad det gäller eldspisen är jag riktigt förvånad över funktionen! Jag eldade från kl.8 i lördags morse till 01.30 på natten, med ved av olika kvalitet av tall, björk och al. Det enda som blev kvar var en liten askhög av snöbollsstorlek -skumt! :) Jag fick förresten ingen påse med till eldspisen, och det kan jag tycka är lite småsnålt med tanke på priset för en sådan här plåtlåda. Nåja, effektiv är den iaf.

Bilder på kåtan kommer så fort jag framkallat filmen.

Hälsningar Punkarn

Hej,

Låter härligt, jag måste nog ta mig för att kika
på alla ventilarrangemang på Tentipis produkter då alla verkar så nöjda.

Speciellt toppventilen är inte bra på min Bison, det är för svårt att justera den tycker jag.

Fråga till er som har Bisontältet. Såhär i efterhand, skulle ni ha gett de x3 extra pengar ett tentipi kostar eller tycker ni att Bison ger tillräcklig valuta för pengarna om man har för avsikt att använda det kanske 1-2 veckor / år.

Det skulle kännas mycket trist om man la ner 7k pengar på en kåta om man inte trivdes med den, då är ju 2,5k billigare läropengar.

Å andra sidan vore det tokigt om man köpte nått för 2,5k pengar och man tyckte den var skit pga konstruktion/kvalitet när man skulle igentligen varit jättenöjd med den för 7k pengar.

Vilka efterkloka ord har ni till mig som går i valet och kvalet? Gick det förresten att elda i en syntetvariant?

Hej
Jag vill inte uttala mig om det förrän efter sommaren. Prisbilden stämmer inte riktigt. Du måste betala ca 10k för att få den fina kåtan. Att gå på en Arran med sämre topphatt såg jag inte som ett alternativ.
Skall du bära kåtan längre sträckor är min i bomull/polyester inget bra alternativ. mvh
ht

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg