Re: Stark mittstång
gwaihir; sa:
Av detta material torde man kunna bygga en mycket lätt o stark mittstång.
http://www.finsterwalder-charly.de/html_eng/bauteile/ultraleicht_rohre.php
7075t6
Jag undrar om det skulle bli så mycket lättare, givet att den blir lika stark som t.ex de jag har nu? Den mittstång jag nu använder är 230 cm lång, 35 mm i diameter och med 1,5 mm tjockt härdat alugods. Vikt knappt 1300 gram. Har dock inga angivelser på styrkan i den, inga siffror.
T.ex den variant från länken som är 38,2 mm i diameter och med 1,05 mm tjockt anodiserat alugods, väger 343 g/m, vilket skulle ge 788,9 gram på en 230 cm lång mittstång. Men sedan tillkommer någon variant för att fästa ihop rören med varandra så svagaste länken, skarvarna, blir starka. Det finns ju inga koningar på rören i länken.
Min andra variant av mittstång som är original till Tåpp 5: s modell, väger i originalskick nästan exakt samma som röret jag tog som exempel från länken ovan. När jag kapat de smala och konade ändarna på den mittstången, dvs. den svaga punkten, och popnitat fast 20 cm långa stålrör, 10 cm ner i en stångdel så 10 cm sticker upp och kan infogas i motstående stångdel, så väger den mittstången också 1300 gram.
Det skulle vara om just alugodset i länken är så starkt att man kan gå ner kraftigt i dimension? Men vis av tunna mittstänger vet jag att de kan bli lite sladdriga.
Tack för tipset dock. Klart värt att kolla upp närmare.
Raskesven