oskarfk: notera skillnaden mellan tältkåtor och pyramidtält.
Tältkåtor kan du elda i vilket är själva grejen kan jag tycka. Tänker du inte det så gå på pyramidtält för vikten och volymens skull, jag skulle inte gärna ta någon av mina tältkåtor på en fjällvandring.
Jag har även ett Nigor Wikiup 4. Väger 2.5 kg och du får en svårslagen rymd och komfort på den vikten. Andas kvalite rakt igenom, galet lätt och snabbt att sätta upp dessutom. Har inte testat det när det brallar på ordentligt men jämfört med mina tältkåtor känns mittstången klen, vilket är synonymt även för andra pyramidtält jag sett.
De pallar nog det de ska, men ändå.
Lavvulight eldar man inte i och saknar innertält vad jag kan se, blir kondensvarning samt ej mygg och knottsäkert. Så där är Nigor eller motsvarande verkligen att föredra.
Seekoutside gör prima varor. Saknar dock snökjol/stormmatta där, kalldraget som blir vintertid äter liksom upp mycket av komforten man får av att bruka kamin är iallafall min erfarenhet. Mygg och knottsäkert blir det inte heller.
Mitt råd är att välja "riktig" kåta om du vill kunna elda, men det blir mer att bära. Eller pyramidtält med innertält om man inte skall elda.