Ni som använder er utav en kamin. År det någon som har prövat att skyffla in briketter till natten, det i förhoppning att det skall ge många varm nattimmar utan att behöva vara eldvakt?
Nej, men jag skulle aldrig våga skyffla in stora mängder träkol och sen gå och lägga mig.
Risken är att det blir enorm värmeutveckling när man redan blundar och har dålig koll, vilket kan antända/smälta saker på längre avstånd än man tror.
Med extrem otur kan det kanske till och med bli så att man får in otrevliga gaser i tältet.
Utan någon slags ackumulator får man leva med ojämn och kortvarig värme i en vedeldad kamin. En tung kamin är bättre än en lätt kamin, med den uppenbara nackdelen att den är tung.
Tyvärr är det också så att tältet håller värmen dåligt. Man lever mycket på strålningsvärmen, vilket betyder att även en ackumulator skulle få svårt att göra någon större skillnad.
Värmelogs ger jämnare och mer långvarig värme än vanlig ved, men det blir inga enorma skillnader.
Personligen så har jag aldrig eldvakt.
Omaket med att ha eldvakt på 1-3 personer vägs inte upp av litet värme. En rejäl sovsäck och bra förberedelser inför uppvaket ger bättre nettovila.
Sådana förberedelser består i mitt fall av ett "paket" med färdig tändved komplett med instoppat tände, vilket placeras på ett lättåtkomligt ställe. Sen ställer jag en färdig kanna vatten bredvid kaminen.
Vakna, stoppa i paketet i kaminen, tänd, återvänd till sovsäcken. Efter en stund har man både värme och varmt vatten.
Personligen anser jag att det är omöjligt att kompromissa i detta fall. Om kaminen är alldeles för varm så blir det för varmt att bädda ner sig ordentligt. Bäddar man ner sig otillräckligt så vaknar man mitt i natten.
Eldvakt eller ingen eld alls är de lösningar som jag tycker funkar, och eldvakt är det mindre trevliga alternativet..