Hmmm jag har inte erfarit att PU skulle ha betydligt kortare livslängd. Jag skulle vilja hävda det motsatta då många moderna tält är lätta och använder tunna silkonbelagd nylon som på något sätt måste behandlas efter en tid.Urberg tältet har PU (polyuretan) belagd yttertältsväv vilket är en billig vävtyp som ger ett tyngre tält men också väsentligt kortare livslängd då beläggningen åldras och kommer att delaminera och flaga förr eller senare så väg in detta i priset.
Ett tält med silikonsiserad yttertältsväv har betydligt längre livslängd och väl värt ett pristillägg.
Fördelar som jag ser med PU är att det är billigare och inte påverkas av temperaturen. Nackdelen är att det är tyngre men jag har ingen erfarenhet av att det skulle vara mindre slitstarkt, i motsats är jag lite besviken på en del silikonbelagd nylon jag använt. Osäker på om PU eventuellt har lägre rivstyrka.
Det är iof möjligt att det har en kortare livslängd men det låter inte som att TS kommer att slita ut det någon gång snart om den vårdar tältet.
Är egentligen emot Decathlon men detta tältet ser vettigt ut med tanke på storlek, vikt och pris.
Decathlon I Världens största sportkedja
Välkommen till decathlon.se! Snabb leverans, säker betalning och 30 dagars öppet köp. Hög kvalitet behöver inte innebära högt pris. Sportutrustning, cyklar, tält. 70 sporter under ett tak.
www.decathlon.se