Tälthjälp för nybörjare

Såklart kontroversiellt -) Tror det fanns en tråd här som diskuterade detta. Tycker enkeltält är mkt bättre i skyddade lägen, när det inte är för kallt. Det har bättre ventilation och därför mindre kondens, och när det händer är det lätt att torka av. Men är det kallt och blåsigt kan det upplevas som dragigt.
 
Min uppfattning är alldeles tvärtom. Kondenseringen sker på kalla ytor som inte ventilerar genom tyget dvs insidan av yttertältet. Då är det bra att ha ett innertält så att man inte blöts ned när sovsäck eller annat kommer åt fukten.

Tarp är en annan historia då det är så välventilerat. Tältkåta i bomull/polyester ger också obetydlig kondens.

Thure
 
Yep, kondens bildas på insidan av yttertältet, oavsett om man har innertält eller ej. Ett tarptent har bättre ventilation, och därmed mindre kondens, och när det blir kondens så kan man torka av det direkt med en wettextrasa. Har man innertält måste man ta bort det för att kunna torka av kondens / vänta i timmar tills det torkar / packa ihop det blött. Så tarptält är överlägset & enklare & lättare. Man kan ha någon väska el dyl i fotändan så att sovsäcken inte ligger imot.

t7.jpg
 
Men bilden närmast ovan visar yttertält och innertält om än meshvariant?

OK backade i tråden och såg hur Double Rainbow är konstruerat samt att det finns en variant med inner och yttertält som jag kanske hade valt. Den du har är kanske att betrakta som en hybrid.

Thure
 
Senast ändrad:
Tarptent double Rainbow, gammal bild från Österrike Enkeltält & inget separat innertält. Länkar:
 
Senast ändrad:
Kolla in outnorths Urberg tält, Fästmön köpte ett av deras tvåmans kupol tält, Vi har använt det på några turer och inga anmärkningar, billigt och ok kvalitet och uppfyller de flesta kriterierna du har, lätt att slå upp, bra sitthöjd plus öppning med myggnät på två sidor.


IMG_20220419_164404.jpg
 
Senast ändrad:
Kolla in outnorths Urberg tält, Fästmön köpte ett av deras tvåmans kupol tält, Vi har använt det på några turer och inga anmärkningar, billigt och ok kvalitet och uppfyller de flesta kriterierna du har, lätt att slå upp, bra sitthöjd plus öppning med myggnät på två sidor.


Visa bilaga 38829
Tack!
 
Urberg tältet har PU (polyuretan) belagd yttertältsväv vilket är en billig vävtyp som ger ett tyngre tält men också väsentligt kortare livslängd då beläggningen åldras och kommer att delaminera och flaga förr eller senare så väg in detta i priset.
Ett tält med silikonsiserad yttertältsväv har betydligt längre livslängd och väl värt ett pristillägg.
 
Kolla Blocket i din närhet.
Nu när folk tror att pandemin är över så blir många tält till salu.
Ingen tältar väl i Thailand?
Jag tycker det är märkligt få tält på Blocket! Iaf sådana som jag vill ha. Men jag letar vidare. Älskar bra grejer och har inget emot begagnat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar