Det är väl två saker som diskuteras här det ena vad som är förbjudet och det andra hur det fungerar i praktiken.
Såvida du inte övernattar på ett extremt dåligt ställe eller under längre tid så kommer det inte ge några praktiska problem mer än möjligtvis besök av en upprörd medborgare som helt saknar befogenhet att göra något (om än ingen garanti för att de inte försöker). Även om du tältar på på otillåten plats är det kronofogden som ska sköta avvisandet, polisen tror jag inte får göra det (än) såvida det inte handlar om en akut situation, exempelvis om du tältar på en bilväg, nedanför en kraftverksdamm osv.
Sen är det dumt att störa andra även om man kan.
I Linköping var det några som gav sig på att tälta i mitten av en rondell, då stannade polisen dock till och hänvisade dem till en plats i närheten istället. Det var ur trafiksäkerhetssynpunkt, vilket jag kan tycka var förnuftigt.
Gällande den legala biten så är ju svensk lag ganska förnuftigt skriven och konstruerad. Att hitta kryphål för att tältet inte är ett tält osv är poänglöst eftersom det vid en bedömning tittas på syftet med lagen även om texten inte explicit nämner just det sovarrangemang du nyttjat.
Somnar man rakt upp och ner tror jag dock inte det ger några problem, då saknas uppsåt. Av samma anledning är det tillåtet att råka kissa på sig inne i stan men inte att dra ner gylfen och sikta på närmaste buskage.
/Gustav