Mitt råd är att planera dina dagsetapper, och när du sedan under dagen börjar närma dig slutet på den etapp du planerat börja spana efter lämpliga övernattnings/tält platser utefter leden (givetvis kan detta vara en utmaning i sig att se lämpliga platser för ett tält utan tidigare erfarenhet, men den kompetensen bygger man och efter några turer läser du terrängen på helt nya sätt). Ser du en bra, välj den även om det skulle innebära att du kanske går någon/några km mindre än din egentliga planering, denna sträcka tar du lätt igen dagen efter utvilad.
Väljer du att gå förbi en fin plats, kan det i viss typ av terräng dröja åtskilliga km innan du hittar en ny lämplig övernattningsplats och du tvingas gå mycket längre än planerat och förlorar detta dagen efter pga att du blir eftertrött och kanske förlorar sömn och vila.
Jag är helt med (nu) på vikten av att lära mig att följa karta. Jag gick fel flera ggr,inte optimalt när man känner sig slut nog redan innan sådana missar. Jag tror jag ska planera nästa vandring mer noga, bestämma övernattning i förskott och hålla mig till plan.