Men, jag hade sönder påsen när jag packade ner tältet... Det är väl inte hela världen.
Fast jag har ju egentligen ingen aning om hur man packar ett tält så där är min nästa fråga.
hur gör man? jag är uppfostrad i "vika ordentligt skolan" men så hörde jag att man helst ska knöla ner det för att slippa veck på samma ställe som sliter på tältet.Fast det var ju så jag gjorde när påsen gick sönder.
och vad packar jag bäst tältet i nu? en sån vattentätpåse?
När jag packar ihop tältet gör jag följande:
1. Rullar ihop stormlinorna till små nystan när jag tar ner tältet, för att undvika att de trasslar sig
2. Gör rent markpinnarna från lera och jord innan jag lägger dem i sin påse
3. packar ihop stängerna i sin påse
4. Viker upp yttertältet inkl alla stormlinor ovanpå innertältet så att tältet bara är så stort som golvet
5. Viker upp en tredjedel av tältets bredd utmed långsidan, samma på andra sidan (borstar av ev jord och gräs med handen). Nu är tältet inte bredare än packpåsens längd, och den ev smutsiga och fuktiga undersidan av golvet är utåt, dvs kommer inte i kontakt med ytter- eller innertält.
6. lägger påsarna med stänger på tältet och rullar ihop tältet från fotändan mot huvudändan. Ser till att jag får i varje fall ett lager tyg mellan markpinnarna och stängerna för att skona de senare från en skador. Genom att jag följer samma procedur vet jag direkt nästa gång jag skall sätta upp tältet var huvudändan är (bra mht om marken lutar eller vindriktning när man skall sätta upp tältet nästa gång).
Självklart måste man inte rulla in stängerna i tältet,beror helt på vilken ryggsäck du har och om du vill bara stängerna separat från tältet. Bergans stänger är bara ca 30cm ihopfällda, så ganska kompakta och lätta att få plats med i tältpåsen.
Bra att ha en rutin då man snabbare kan sätta upp eller ta ner tältet i busväder. Allt som allt tar det bara några minuter att sätta upp eller ta ner tältet.
Skall du förvara tältet mer än något enstaka dygn är det viktigt att det är absolut torrt. Ev jord, fågelskit eller dylikt tar du bort med en mjuk trasa och ljummet vatten. Använd aldrig lösningsmedel, rengöringsmedel, diskmedel mm på ett tält då det skadar impregneringen.