@ Trådstartaren:
"Problemet" är väl fortfarande, att du skulle behöva komma lite längre med att för dig själv (och oss andra) klargöra dina prioriteringar - både vad gäller användningsområde, acceptabel vikt och krav på bekvämlighet. Detta blir desto viktigare, om du (vilket jag tror är svårt) vill hitta den perfekta kompromissen i form av ett enda tält. Men denna tråd kan ju vara en hjälp på traven
.
En europeisk sommarcykeltur är liksom inte samma sak som en genom obebodda öknar eller en högalpin kamvandring, men för den delen inte heller som att ligga inregnad i en vecka i Sarek, utan en massa trevliga alpstugor inom räckhåll att vid behov torka sina grejor i. Ett tält i en cykelväska är inte heller samma sak som ett på ryggen
.
Till din Italienresa skulle jag som sagt knappt ta med något tält alls (än mindre om jag var tvungen att bära dess vikt till fots).
Att kunna få upp bara yttertältet när det är hyfsat varmt men kan tänkas regna på natten, kan vara väl så stor fördel som att kunna få upp bara innertältet. Det senare är säkert en jättefördel i många miljöer, men under mina många och långa luffarresor i mellan- och Sydeuropa har jag aldrig saknat möjligheten - det lilla av mygg som kan finnas här och var hanterar jag hellre med myggstift och sover under bar himmel, när det inte regnar.
Men det finns som framgått även sådana tält, som klarar bägge uppsättningsmetoderna.
PS jag är som förhoppningsvis framgått ingen hilleban, men ingen anti-hilleban heller
.