Man måste självklart se till sina egna behov.
Jag förstår resonemanget, och har personligen ingen riktig erfarenhet då jag aldrig varit på långcykling. Något jag ser med Hubba Hubba är dels mindre ventilationsmöjligheter och dels kortare. Jag har personligen planerat att vara borta ett år och spendera större delen av min tid i tältet, och om det nu skulle krypa upp emot 300 nätter under det året så har jag nog personligen väldigt gärna det extra utrymmet, trots den extra vikten. Sedan vet jag inte vilka väder och vilka platser du passerar mot Italien, om du beger dig över bergspass eller liknande?
Jag tror helt klart ni andra har mer koll, så ta det inte som att jag "vet" att det är smartare att köpa ett robustare tält, med extra vikt och utgift som följd.
låter som ett bra resonemang. Jag hade väl i framtiden tänkt cykla mer, sitter redan och tänker på att det vore kul att cykla igenom USA, så jag har väl gärna ett tält som håller ett tag. Men jag vet att det kan finnas en viss marginal där ett märke som Hilleberg kan kosta mer för att det är hilleberg, och inte nödvändigtvis prisvärt i jämförelse med t.ex ett hubba hubba tält. Om det de facto är betydligt sämre så antar jag att hilleberg är mer värt.