Vaude verkar fint och helt rätt för dina behov, men innan du slår till, skall jag virra till det lite för dig: för samma pengar får du hos Northstar Bergans Compact 2, som väger 2,7 kg och håller trots lägre vikt 5000 mm vattenpelare även i ytterduken. Svårt att veta var den stora viktskillnaden kommer ifrån, eller om den innebär några kvalitetsskillnader - tälten är nästan exakt lika stora.
Tittar man bara på resp. bilder, tycker jag att ingången på Bergans verkar lite mer praktiskt utformad.
Bägge tälten har ventiler i ändarna, på Vaude kan man tydligen rulla upp sidan, vilket kan vara väldigt skönt när det är varmt. Vaude verkar också ha ljusare ytterväv - också en fördel när morgon solen gassar.
Slutsats: Vaude kan vara i tyngsta laget för en vandrare, men om inte viktskillnaden spelar någon roll för dig, som ju cyklar, så kanske det med sitt ljusare tyg och möjligen bättre ventilationslösningar är det rätta valet.
OBS 1: Ovanstående är ingen rekommendation åt något håll, utan bara en illustration av hur jag skulle resonera i ditt fall
.
OBS 2: bägge tälten är sydda i polyesterväv. Den är tyngre för samma rivstyrka och något mindre slitstark, men sackar å andra sidan inte som nylon (polyamid) när den blir våt, och motstår UV-strålning bättre. Polyestervävar är ofta PU-belagda, och detta anges också för Vaude-tältet (hittar ingen uppgift för Bergans). PU-beläggningen tillför inte lika mycket styrka som silikon för samma tyngd och kan börja "fjälla" på mycket gamla tält, men sömmarna kan å andra sidan tejpas på fabrik till skillnad från de lätta silnylontygen, som köparen själv får eftertäta med silikonlösning.