Tält för högväxta?

Tacksam för tips på tält som funkar även när man är lång. Maken mäter 2 m och jag dryga 1,8. Vi har dessutom två barn, små än så länge, som ska få plats i tältet. Vi behöver inget extremtält för vinteranvändning eller så, men jag vill ju att det ska gå att transportera för fot/på cykel/i kanot/osv någorlunda smärtfritt.

Vilka tält kan passa oss?
Något speciellt ni tycker att vi ska tänka på när vi väljer?

Vilken typ av tält söker ni? Lämpligast för paddling kanske skulle vara kupoltält även om ett tunneltält skulle funka även där(man hittar oftast en gräsplätt annars får man använda stenar)
Har själv ett Hilleberg Kaitum 3 underbart rymligt men ändå lätt å liten packvolym!

/Janne

Vilken typ av tält söker ni? Lämpligast för paddling kanske skulle vara kupoltält även om ett tunneltält skulle funka även där(man hittar oftast en gräsplätt annars får man använda stenar)
Har själv ett Hilleberg Kaitum 3 underbart rymligt men ändå lätt å liten packvolym!

/Janne
Vi bor på Västkusten och här är det dåligt med gräsplättar att sätta tält på... Kupoltält lär ha bra höjd så vi kan sitta bekvämt, men hur är det med ligglängden. Har fått för mig att de är kortare, men jag är dåligt påläst. Kaitum ser inte oävet ut, men får man plats 4 i det?

Marmot Halo 4

Marmot Halo 4 är ett rymligt tält som ändå är bärbart, det väger drygt 6 kg, har ligglängd på 2,4 m och takhöjd på 1.50 m. Inte lika stabilt som Trango 4, men mycket billigare, kostar 3400:- på Addnature.com (Svensk firma med snabb postorder) LÄNK Ett väldigt prisvärt tält.

Om du vill ha ett stabilare tält för mer pengar så är Mountain Hardwear Trango 4 ett bra och mycket stort 4-manstält. 6 kvadratmeter och 1,30 i takhöjd. Vi har det som familjetält och det är mycket rymligt. Lite onödigt stabilt kanske, även om det blåser kuling så fladdar det knappt och det var inga problem att hänga lillkillens hoppgunga i taket. Linorna har jag aldrig behövt använda. Stabilt med stort S. Jag beställde från USA.

En kåta (lavvo) är ju alternativ annars. http://www.bisontelt.no/ är dom billigaste, Bergans kostar lite mer och Moskosel är svindyra. Kåtor kräver bra mark att sätta pinnarna i.

Hilleberg är dyra och deras 4-manna är väldigt trånga jämfört med Trago 4 och Halo 4. Onödigt hög kvalitet för normala behov.

Sen finns det en uppsjö av lättviktstält som är hyffsat stora, men dom blir ganska dyra om man ska ha golv, myggnät och annat. Dessutom kräver dom ofta bra mark att sätta pinnarna i.

Jag bor själv på västkusten å paddlar nästan dagligen året om! Har faktiskt alltid lyckats hitta en liten gräsplätt att tälta på! Fast måste erkänna jag har även ett kupoltält(Hilleberg Jannu)
Men tycker mitt Kaitum 3 är så mkt rymligare! Vet folk som lätt sover 3 i ett Kaitum 2 så jag tror att ni två vuxna å två barn lätt får plats! (Å det är lätt 3kg å liten packvolym= 55L å ca 20 i diameter)
Sen har ju Hilleberg ett Nallo 4 tunneltält 2,8kg där ni får ni plats i alla fall :)
Finns säkert andra bra tält oxå men jag är mkt nöjd med mina Hillebergs tält!

/Janne

Förutom MHW Trango 4 så har familjen ett Hilleberg Nallo 3 som vi använder när vikten är en faktor. Det är ett jättebra tält, men jag tvivlar starkt på att en 2-metersman sover bekvämt i det, jag är 1.80 och får plats lagomt på längden. Lekande barn får defenitivt inte plats och man kan bara sitta rakt i mitten av tältet. Dessutom är fickorna på insidan kassa på HB-tältet, inget att stoppa leksaker och nappflaskor i. När barnen blir äldre och vandringarna längre kanske Nallot åker med igen, men för tilfället är det värt att släpa på Trangotältet, så att vildbasaren får platts att röra sig.

Kaitum har jag aldrig sovit i. Det kanske är ett bra alternativ om man vill ha lite mindre att släpa på?

När jag var liten hade vi ett Hilleberg Keron 4. Det var ganska gott om plats så länge vi barn var små. Skulle tro att en 2-metersperson får plats om han ligger på längden. Sitthöjden är OK och regniga dagar kan man knäppa ur innertältet. Jag funderade faktikt på ett sånt när jag skulle köpa familjetält, men priset var för högt och så ville jag ha ännu mer plats. Trangot har 6 m2 golvyta, Keron 4.5 m2. Men absiderna är större i Keron.

Nallo 4 har lite högre takhöjd än Nallo 3 (115cm mot 105cm) Ligglängden ska vara 220cm så jag tycker det borde räcka!

/Janne

OK, då är kanske takhöjden OK på Nallo 4. Vet att det är stor skilnad på Nallo 2 och 3. Dessutom är dom nyare nallo lite högre i tak vid öppningen än dom äldre.

Ligglängden kan dock bli ett problem eftersom innertältet lutar väldigt mycket i fotändan. Dom sista 30 cm går inte att utnyttja fult ut eftersom takhöjden där inte är mer än några dm. För långa personer så är nallo inget bra tält. Kolla rescensionerna här på utsidan, det enda folk brukar klaga på är ventilationen (som dock är bättre på dom nyaste) och ligglängden.

Keron

Hej hej!

Är själv 2 meter lång och har haft problem med att tälten med sneda fotändar inte räckt till riktigt när fötterna gått i tältduken och sovsäcken blivit fuktigt. Jag införskaffade själv ett Keron 2-personers just eftersom det är raka innerväggar och man slipper det problemet. DEt är ju kanske lite av ett värstingtält, men längdmässigt är det finemang (det finns ju i tre och fyra-personers varianter också)

/Martin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg