Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan?

Det är för mig självklart att ta med grejerna hem:
1. Annars kommer det nåt nöt och snor dem.
2. Det ska inte ligga en massa skrot på min klippa.
3. Det är ägarens jobb att ha koll. Om de inte orkar kolla ett par forum så får de skylla sig själva. Jag kan inte lägga halva kvällen åt att skriva lappar och rita pilar.

Jag har i alla fall två fina kammar från Gärdsås igår. Men jag kan ju förstås lägga tillbaka dem i skogen...

1. Till den som atervander for att hamta grejorna sa ar det precis det du gjort.
2. Din klippa? Ok, man det ar en allman klippa da? Dessutom tror jag att du ar valdigt selektiv med vad du tar hem. Jag ser sallan nagon som plockar all skrap de hittar vid en klippa, men ett par kammar slinker vall ned.
3. Hör och hapna, alla klattrare kanner inte till alla forums du hanger pa... Och om det tar dig halva kvallen att skriva en lapp sa forstar jag dig, for de flesta andra gar det pa minuten.

Mike: Ja, om man tappar sin kam får man vara tacksam åt att folk försöker hjälpa en att få tillbaka grejerna. Nästan alla klättrare tar med sig skräp ifrån klippan, join the club :)

Det är för mig självklart att ta med grejerna hem:
1. Annars kommer det nåt nöt och snor dem.
2. Det ska inte ligga en massa skrot på min klippa.
3. Det är ägarens jobb att ha koll. Om de inte orkar kolla ett par forum så får de skylla sig själva. Jag kan inte lägga halva kvällen åt att skriva lappar och rita pilar.

Jag har i alla fall två fina kammar från Gärdsås igår. Men jag kan ju förstås lägga tillbaka dem i skogen...

1. Till den som atervander for att hamta grejorna sa ar det precis det du gjort.
2. Din klippa? Ok, man det ar en allman klippa da? Dessutom tror jag att du ar valdigt selektiv med vad du tar hem. Jag ser sallan nagon som plockar all skrap de hittar vid en klippa, men ett par kammar slinker vall ned.
3. Hör och hapna, alla klattrare kanner inte till alla forums du hanger pa... Och om det tar dig halva kvallen att skriva en lapp sa forstar jag dig, for de flesta andra gar det pa minuten.
1. Å andra sidan är det inte alla som återvänder för att leta, för att
a) De märker inte förrän långt senare, om ens någonsin, att prylen saknas.
b) De vet inte var de glömt prylen.
c) De bor långt bort eller har svårt att åka tillbaka av annnan anledning. För ett par år sen låg det kvar ett rep vid grillplatsen efter avslutad Tunabergsträff. Funderade på om jag skulle göra något med det eftersom vi nästan var sist kvar, men det var något replag kvar på väggen så jag antog att det var deras extrarep. Dagen efter var det någon här på forumet som beskrev ett kvarglömt rep och undrade ifall det var någon vänlig själ som tagit med det...

Ett dilemma är det alltså, eftersom det inte finns ett perfekt sätt att förfara på.

Jag tror det är viktigt att inse att den som faktiskt glömt eller tappat nåt är vållande, och den som
eventuellt plockar med sig och postar på forum osv gör något aktivt för att ställa saker till rätta. Det finns en risk att det blir fel - men den som anstränger sig att ställa nåt till rätta när nån annan gjort lite fel, bör nog ha beröm snarare än skäll.

Om jag hittar nåt brukar jag låta det ligga tills jag ska hemåt igen, just för att ge ägaren en chans att komma tillbaka 10 minuter efter att han stack. När jag sedan lämnar stället för dagen så tar jag med grejerna, för de mår ju i allmänhet inte bra av att ligga utomhus i allsköns skitväder (a.k.a. svensk sommar). När jag flyttar prylarna lämnar jag en lapp, typ "3 quickdraws upphittade, återfås mot beskrivning. ring xxxx-xxxxxx". Lappen sitter väl synlig på eller nära platsen där grejerna fanns.

Min tanke är att den som glömt något borde kunna veta var han hade grejerna senast, och leta på alla ställen han varit på sen dess. När han letar på rätt ställe bör han se lappen, och höra av sig, så att vi kan styra upp en överlämning.

Och om personen nu inte letar på rätt ställe så slipper naturen ta hand om klätterprylar som ligger och ruttnar, och jag kanske har fått nån grej jag har användning för.

Jag gillar det där med "skälig hittelön"! I mitt fall betyder alltid "en påse ostbågar". Bara så du vet, du som fortfarande inte kommit på att du glömt två kammar i Gärdsås. ;-)

Vad gäller det där med utrustningslistor... Herregud, jag har aldrig samma kit med mig ut olika dagar. Beror ju helt på vad man ska klättra, vad partnern packar ner på sitt håll, vad sambon plockade på sig när HON stack ut, osv.

J

Wikipedia går ju att redigera, jag föreslår att vi skriver in "en helflaska Ardbeg el. motsv" istället. Ostbågar blir man fet av.

liknelse

I forumet transportera finns en tråd om "Hittade en gammal Berghaus" som handlar om närliggande ämne....

Jag antar att det bottnar lite med hur mycket man orkar anstranga sig for att hjalpa grejorna komma till ratta. Forum ar sjalvklart for mig och lapp ar ju enkelt. Jag kor med det i fortsattningen.
Mike: Ja, om man tappar sin kam får man vara tacksam åt att folk försöker hjälpa en att få tillbaka grejerna. Nästan alla klättrare tar med sig skräp ifrån klippan, join the club :)
Already in that club, men jag ar lite diskret... Det kan forklara varfor jag inga ser andra gora det... de ar diskreta de med :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg