Jo, kanotdiskussionerna (om ungefär samma saker för det mesta) brukar ju onekligen hetta till - men de stora skillnaden är ju att de handlar om kanoterna eller paddlarna, inte om hur man bör anlägga rastplatser längs tänkbara paddelstråk.
...
Inom paddlingen är det ytterst få som ställer sig upp och utbrister "Titta på mig, vilken duktig paddlare jag är! Jag har slagit "rekord" i snabbast till Åland!" De som ändå framträder om sina bedrifter har också gjort något extra ordinärt, som paddlat Norges kust eller Östersjön runt etc., på ett ärligt sätt. Det är få som paddlar Blå Bandet med följebåt och utlagda depåer, samtidigt som de söker spons och uppmärksamhet. Och dessutom skulle få mer uppmärksamhet än någon som självständigt gjort en expedition runt Nya Zeeland.
Skulle det finnas kommersiella "expeditioner" runt Sveriges kust där ett flertal paddlare curlas fram, skulle vi nog få ungefär samma diskussion om stil i paddelforumet. Jag är nog inte den enda paddlare som skulle tycka att bedriften är gjord i "dålig stil" och att man som paddlare själv bör ta hand om sin egen säkerhet och logistik på sina turer. Att man lär sig hantverket från grunden innan man hävdar stordåd. Man kan tycka att det är lite väl mycket "jante", men det handlar även här om säkerhet och inställning till sporten.
Och nej, jag har inget emot att det finns guider som drar ut nybörjare på kajakturer. Jättebra och kul att fler vill paddla. Bra att man lär sig av någon som kan, innan man kan själv. När man så kan själv är kan man gå från personlig bedrift till allmän bedrift.