sy i ripstop nylon, problem

Håller på att sy en vindjacka i ripstop nylon. Har justerat trådspänningen så att inga öglor bildas, och sömmarna blir bra fram till dess att jag ska fästa tråden (genom att backa). När jag gjort detta så fastnar undertråden på ngt sätt, så att det är tre trådar underifrån. Kan nog inte förklara det bättre.

Vad beror detta på, och hur ska jag komma till rätta med detta?

Det går alltså bra att backa, det enda problemet är att tyget sitter fast i tre trådar underifrån när du är klar???

det är inte så att två av dom tre trådarna är en ögla, som "lossnar" om du vrider fram lite så nålen kommer i ett annat läge?

Det går alltså bra att backa, det enda problemet är att tyget sitter fast i tre trådar underifrån när du är klar???

det är inte så att två av dom tre trådarna är en ögla, som "lossnar" om du vrider fram lite så nålen kommer i ett annat läge?

Nästan, det bildas en ögla, men man måste dra halvhårt för att få den att "lossna".

Låter som att det eventuellt skulle kunna vara samma problem som jag hade tidigare. Min fastnade dock även när jag körde framåt.
I mitt fall var lösningen att spänna undertråden lite hårdare.

Vad använder du för sytråd?

Min upplevelse är att man kan få olika typer av trassel som känns helt oförklarliga om man använder sytråd av sämre kvalité.

Om du inte redan har testat det så prova med en helt ny nål. Så tunna material brukar vara väldigt känsliga för om nålen är lite sliten.

/Thomas J

Relationen tråd-nål-trådspänning är felaktig för materialet. Har du rätt tråd och nålstorlek? Är det du syr i för tunnt för pressarfotens tryck. Bygg upp arbetsplåten, tjock tejp under. Matar materialet dåligt, tejpa på undersidan med maskeringstejp. Det finns många variabler att tackla, var systematisk och du kommer att lösa problemet. Ny nål låter rimligt. Vad säger din maskins handledning?

Tack för svaren!

Ska testa skruva lite i undertrådsspänningen, så får vi se om det hjälper.

Någon som kan tipsa om lämplig storlek för tunn nylon? För tillfället sitter det en 70/10 i symaskinen, för tjock måntro? Ska testa sätta i en helt ny nål hur som helst.

Tyget matar inte dåligt på ngt sätt, vad nu det kan ge för information i pusslet?

Tack för svaren!

Ska testa skruva lite i undertrådsspänningen, så får vi se om det hjälper.

Någon som kan tipsa om lämplig storlek för tunn nylon? För tillfället sitter det en 70/10 i symaskinen, för tjock måntro? Ska testa sätta i en helt ny nål hur som helst.

Tyget matar inte dåligt på ngt sätt, vad nu det kan ge för information i pusslet?

Jag tror inte att din nål är för tjock. (större risk att den är för smal, om det trasslar sig)
Vad du ska ha för nålgrovlek beror på tråden, men jag brukar använda 75/11 stretch när jag syr silnylon, och det är väl ändå en gasnka smal nål. Jag använder mellan 60-130 till mina olika trådar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg