Sy i spännband?

problemet löst!

Maskinen var inne på service, jag dragit av handhjulet (plast) då jag lade upp byxorna. Kostade totalt 1600 spänn då matardelen för undertråden behövde bytas (bara den 495kr). Maskinen var nog inte servad sedan 80-talet..

Nu fungerar det utmärkt att sy i två lager spännband med tjock jeansnål och Gutermann 110yds/vgs polyestertråd!

/Andreas

Ang. Smältlim

Hade ett trasigt fodral till cykelverktyg, typ rulle, där kardborren lossat från sömmen. Istället för att sy smäte jag kanterna på kardborren med tändare och fäste det sedan till remmen med smätlim. Snabbt och enkelt om än lite kladdigt resultat. Det gäller att vara snabb för att få en bra fog. Så ett par diskhanskar på händerna så man inte bränner sig och en trasa att torka bort överflödet rekomenderas! Någon som provat och vet om det fungerar med smältlim till neoprene?

Re: Ang. Smältlim

PeterT; sa:
Hade ett trasigt fodral till cykelverktyg, typ rulle, där kardborren lossat från sömmen. Istället för att sy smäte jag kanterna på kardborren med tändare och fäste det sedan till remmen med smätlim. Snabbt och enkelt om än lite kladdigt resultat. Det gäller att vara snabb för att få en bra fog. Så ett par diskhanskar på händerna så man inte bränner sig och en trasa att torka bort överflödet rekomenderas! Någon som provat och vet om det fungerar med smältlim till neoprene?

Jag får väl prova eftersom jag just nu håller på att konstruera i neopren, och att sy med symaskinen går inte bra (skitdåligt för att var mer exakt).

Från i går kväll http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41924

Edit: nu fick har ihop precis 3000 inlägg och återgår till symaskinen och fallskärmtyget, i ställt för att svara på frågor

Per Brune

[Ändrat av Brune 2007-02-14 kl 12:48]

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg