Sveriges otillgängligaste plats?

Jag kollade lite till...
Jag kunde inte hitta någon punkt ovanför Kiruna som var längre ifrån väg än ca 45km.
OtillgänglighetsPunkten ligger ca 48km från någon väg.
jag vill korrigera koordinaterna till N67 23.199 E17 05.989 för OtillgänglighetsPunkten efter en ännu noggrannare mätning...
mvh
Roger

Tänkte följa upp diskussionen om denna märkliga otillgänglighetspunkt. Ovanstående koordinater fanns med i den artikel om punkten som finns i majnumret 2010 av tidningen Outside. Efter publiceringen korrigerade Roger (rogg) koordinaterna till följande (inlägg #41 i denna tråd):

N67 19.118
E17 09.919
(WGS 84; angivet i grader samt minuter med decimaler).

I inlägg #42 bifogade Per F en karta som visar läget för punkten. Den äldre angivelsen av punkten har i denna tråd angivits till att ligga i den lilla tarmformade sydöstra viken av sjön Rissájávrre (finns nätt och jämnt med på Pers karta).

Roger har gjort ett "forskningsarbete" som ser bra ut. Själv har jag inte möjlighet att göra något liknande. Men det är ju alltid bra med samstämmighet. Ska vi nu anse frågan avgjord att punkten ligger här på den senaste angivelsen? Någon som har forskat vidare och kan bekräfta eller korrigera?

Det är ju alltid trevligt att en punkt är just en punkt så vi inte jagar ett spöke i området :)

Otillgängliga hälsningar
/Hans

Utan att tillföra någon ny information till samtalet konstaterar jag glatt, likt majjen, att även jag passerat den "nya" punkten.

Hedvig Ulrika Taube's gravplats långt under altaret under Strängnäs Domkyrka.
Det måste vara ganska otillgängligt.

Sveriges otillgængligaste karterade plats ær nog Flæskpannkakan i Bodagrottan. Den har karterats av barn och låter sig således inte besøkas av normalvuxna individer av arten homospeleologus trots avsaknad av klaustrofobi.

Enligt teleoperatörerna Telia/Tele2/Comvik (som delar på antenner) så är det full 3D täckning på norra Öland. Men för dom som sätter upp antennerna har Norra Öland varit alltför otillgängligt för att sätta upp någon antenn.

Verkar det som...;)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg