Sveriges otillgängligaste plats?

Jag kollade lite till...
Jag kunde inte hitta någon punkt ovanför Kiruna som var längre ifrån väg än ca 45km.
OtillgänglighetsPunkten ligger ca 48km från någon väg.
jag vill korrigera koordinaterna till N67 23.199 E17 05.989 för OtillgänglighetsPunkten efter en ännu noggrannare mätning...
mvh
Roger

Okej, där ser man. Hur långt ifrån den officiella otillgänglighetspolen ligger den här platsen? Är koordinaten i RT-90 eller SWEREF 99?

Själv anser jag att söder om Rapaälven vid Piellorieppomassivet är den mest otillgängliga platsen. Hyfsat eländig terräng! Men det var otroligt vacker utsikt. :)

//Gustav\\

Hej Alla !
jag har gjort nya mätningar på den nyaste kartan och otillgänglighetspunkten har flyttat sig lite.
De nya koordinaterna är: N67 19.118 E17 09.919 ( RT 90 ).
Den ligger nu ca 47.2 km från närmaste svenska/norska bilväg..
Vem blir först dit?
Inte jag , åtminstone inte den här semestern...
Ha de'
Roger

PS
jag skickar med en bild på mätningen..

Bilagor

• otillgänglighetspunkten.jpg
    otillgänglighetspunkten.jpg
    70.6 KB · Visningar: 3,110
Aha! Då har jag varit där! Passerade punkten på väg till denna tältplats som ligger precis söder om jokken. En fantastisk tältplats f ö.

HåkanF

e2d8462265771d2facb9dbf9e28d9a7f.jpg

Botten av Voitasgallogrottan borde ju platsa rätt högt upp på listan. Först har man en hyffsat lång dags vandring in i Vadvetjåkka från Kopparåsen, sista biten rejält uppför då grottingången ligger över 1000m över havet. Sen har man två schakt att fira sig ned för (den första på ca 15m, den andra på ca 35m). Sista biten ned till botten för man krypa åla sig ned för en låg gång med iskallt vatten. Nu gör visserligen den nya riggningen av grottan det hela lite lättare, men jag skulle ändå tro att botten av grottan måste platsa sig rött högt upp på listan.

Bilagor

• 18_P8110172.jpg
    18_P8110172.jpg
    44.4 KB · Visningar: 2,443
Hej Alla !
jag har gjort nya mätningar på den nyaste kartan och otillgänglighetspunkten har flyttat sig lite.
De nya koordinaterna är: N67 19.118 E17 09.919 ( RT 90 ).
Den ligger nu ca 47.2 km från närmaste svenska/norska bilväg..
Vem blir först dit?
Inte jag , åtminstone inte den här semestern...
Ha de'
Roger

PS
jag skickar med en bild på mätningen..

Hmm, du skämtar väl..?

Sist jag var där så kunde man åka bil från Gällivare till Ritsem. Vägen går längs Stora Lulevatten och Akkajaure på din karta.

Nä, otillgänglighetspolen ligger kvar i Västra Padjelanta...;).

//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg