Sveriges otillgängligaste plats?

brukar ju inte mitten av tivedenskogarna att vara. För dem som varit där är det fridfullt, ja rentav lite trollskt, men inte direkt nära till bussen.... Apostlahästarna rekomenderas varmt.

Nej, nära till bussen är det ju inte i Tiveden, men direkt folktomt är det inte heller. Dessutom många fina leder och stigar noggrant utmarkerade. Väldigt lättåtkomligt skulle jag säga. Men det är klart, avviker man från leden slipper man kanske träffa andra människor, men de lär inte vara så särskilt långt bort.

Avstånd till närmaste väg...

undrar om det stämmer idag?
har för mig att denna OTP sattes ut på 1920 talet och då fanns inte vägen från Suorva mot Ritsem. Men den vägen ligger eventuellt utanför denna "cirkel" eller ?

Och ändå förklarade det enda ordet så otroligt mycket, jag skall försöka planera in en tripp dit. Om det nu skall vara så där härligt ödsligt kanske ett veckoschema kan vara på plats nu när det blir poppis :)

Den lilla byn Linnmon väster om Gäddede i Strömsunds kommun har bilväg ända fram, däremot måste man för att nå den med vägen köra en bit genom Norge. Det kan väl inte finnas alltför många svenska byar som kräver en utlandsresa för att nå? (Man kan naturligtvis gå dit genom väglöst land utan att passera riksgränsen, det är ju ingen enklav annat än i vägnätet)

Keinovuopio

Kuriosa och OT.
För att enklast komma till den lilla samiska byn Keinovuopio, måste man lämna bilen på den finska sidan av gränsen, och gå till fots på en hängbro över Könkämäälven. På svenska sidan är det många långa mil till någon svensk bilväg.

OtillgänglighetsPunkten

Hej!
Jag har kollat lite runt på kartor och här kommer ett förslag på OtillgänglighetsPunkten.
Den verkar ligga 8 km från Alkastugan i Padjelanta. i nord östlig riktning.
Jag har mätt från:
Norsk väg punkt N67 41.256 E16 17.784
Norsk väg punkt N67 09.214 E16 09.892
Svensk väg punkt N67 30.504 E18 10.452

OtillgänglighetsPoolen hamnar på N67 23.199 E17 05.988

se även bild

Roger

Bilagor

• OtillgänglighetsPunkt.jpg
    OtillgänglighetsPunkt.jpg
    93.6 KB · Visningar: 1,803
Jag lunchade vid otillgänglighetspoolen under min Sarekvandring i augusti och min känsla av platsen var "lite avsides". Avsides från vandringens referenspunkt, rovdjurstorget. Så fort jag kom in i hjärtat av Sarek kändes allt bra igen, då var känslan av att vara avsides som bortblåst :)

Men seriöst, finns det ingen mer otillgänglig plats? Typ någon myr mellan Kiruna och treriksröset?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg