Sveriges otillgängligaste plats?

Otillgänglig så som att det ej går att ta sig dit lätt? I såfall går ju Padjelanta bort då det i princip går att cykla längs den leden. Lägger mina två ören på Sarektjåkkås Stortopp, mitt inne i Sarek, relativ lång & bökig anmarsch samt +1000 meter vanrding/scramble till toppen.

Otillgänglighetspunkten i Padjelanta är den punkt där det är längst till väg. 4 mil åt alla håll om jag minns rätt. Den ligger i västra padjelanta, där finns inga leder och man cyklar inte gärna dit...tar flera dagar att gå eftersom området omkring är spärrat av glaciärer och djupa jokkar...kommer man från Stalo så är det kört att ta sig dit om man inte tar båten över Virihaure först...

Fast var och en kan ju ha en egen definition av otillgänlighet förstås :). Själ ansluter jag mig då till Karolina P dvs Landsortsdjupet.

Fusk med ubåt etc...

:)

//J

Fast om "marken" under landsortsdjupet ska räknas så kan jag tänka mig ännu otillgängligare punker.

Typ marken under någon större glaciär!

Vilka hjälpmedel

är tillåtna at ta sig till respektive plats?

Om endast muskelkraft och inga fordon gills så torde Gotska Sandön vara mest otillgänglig av platserna på landbacken. Men någon kommer säkert att simma dit. Även med muskeldrivna fordon typ roddbåt kajak så är Gotska Sandön relativt svårerövrad. Med segelbåt är det förstås enklare.

Thure

Såhär är det..

.. Stockholm tunnelbana, toaletten runt 16:15..

Jag har försökt komma dit en gång, och lyckades inte.
Ändå var jag då i toppform och väntat flera timmar.

Nej då, men det är en svår fråga.. som någon skrev.. "för vem?"

Jag vet vars de e...

Otillgänglighetspunkten i Padjelanta är den punkt där det är längst till väg. 4 mil åt alla håll om jag minns rätt. Den ligger i västra padjelanta, där finns inga leder och man cyklar inte gärna dit...tar flera dagar att gå eftersom området omkring är spärrat av glaciärer och djupa jokkar...kommer man från Stalo så är det kört att ta sig dit om man inte tar båten över Virihaure först...

:)

//J

Okej det va kanske inte heeelt räääät...
Definitionen av otillgänglighetspol är enligt etnografen Vilhjalmur Stefansson den punkt som ligger längst bort från civilisationens utposter.
När det då sedan gäller Sveriges otillgänglighetspol ligger den belägen norr om Tuottar vid Rissajaures sydöstra vik. Platsen är mitten av en väglös cirkel med en diameter av 94km enligt Grundsten. Alltså 47km till närmaste väg.

Hoppas att ni hittar dit!
Mvh
Matti i Jokkmokk

Okej det va kanske inte heeelt räääät...
Definitionen av otillgänglighetspol är enligt etnografen Vilhjalmur Stefansson den punkt som ligger längst bort från civilisationens utposter.
.....
Mvh
Matti i Jokkmokk
Längst bort fågelvägen eller i tid med apostlahästarna? (jag utgår ifrån att vi inte använder något motoriserat, utan enbart egen muskelkraft).

Raskesven

Direkt turisttätt

brukar ju inte mitten av tivedenskogarna att vara. För dem som varit där är det fridfullt, ja rentav lite trollskt, men inte direkt nära till bussen.... Apostlahästarna rekomenderas varmt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg