Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Eftersom Janne antagligen är den enda i forumet som lagt ner en ansenlig mängd tid på ”research” och intelligenta frågeställningar ser jag ingen anledning att varken läsa eller svara på andra kommentarer. Jag ska fatta mig kort:

Känns ju inte solklart att detta är ett intelligent svar, eftersom det är en tämligen kategorisk sågning av ett hyfsat gäng inlägg, som inte lästs av den som sågar... :)

Inte en sekund tydligare

För varje inlägg Annelie kommer med så skapas mer frågor. Eller snarare tydliga indikationer att centraltoppen inte nåddes. Att kalla nedan påståenden för bevis är ju ett märkligt sätt att uttrycka sig.

1. Sherpan Tashi sade att det var centraltoppen. Jag frågade honom igen för någon vecka sedan och han konfirmerade.
Det är inget bevis att någon säger att det är toppen. Jag råkade ut för samma sak på Mera Peak (en mycket lägre topp) där min sherpa sa "välkommen till toppen" varpå jag undrade om han trodde att jag var dum i huvudet. Vi var då på central summit.

2. Våra höjdmätare visade 8008, resp. 8010m. Centraltoppen ska enligt varierande källor vara allt från 8006 till 8013m.
Det är inget bevis vad någon säger sig ha sett på en höjdmätare. Skojar Du lite nu eller?

3. Kineserna som satt fasta rep sade att de var fram till centraltoppen.
(De tog f.ö 100 USD per klättrare just för att använda de fasta repen upp till centraltoppen).

Känns inte som något bevis att någon har sagt att repen gick till centraltoppen. Kan det verifieras att repen gick dit och kan man verifiera att Ni tog Er till slutet av de fasta repen?

4. Vi stod på en mindre topp och såg en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara som gick upp till en något högre topp (main summit).
Bevis? Var är bilderna på kammen?

//Mvh Magnus Hedström

Vore jag sponsor sâ skulle jag dra mig ur den här aktiviteten kvickt som 17.
Jag hade faktiskt hoppats pâ lite anständiga bilder och en kort summering av klättringen, nu blev det ju ännu mer pannkaka istället.
Eftersom du Anneli inte läser andra inlägg än Jannes sâ är detta ett tips till alla andra, det är "Vi" som är era sponsorer, inte tidningar och företag.
Det är "vi" som köper deras grejer / tidningar och genererar inkomster.
Känner jag mig osäker pâ hur leverantören hanterar sanningen etc gâr till sâ lägger jag mina pengar pâ andra ställen.
Man behöver inte vara högalpin klättrare för att köpa prylar och tidningar.

Sâ, gratistipset för idag är att tänka pâ slutkonsumenten, snorkiga avfärdanden ger inga nya kunder o säkert risk för färre tidigare.

+1 på gundj och Magnus H!
Klokt.
Jag förstod först inte riktigt varför, men jag känner mig förolämpad att det inte skulle vara tillåtet att efterfråga fakta, utan att för den skull anklagas för att racka ner på någons äventyr/prestation.

Kan också tänka mig in i situationen att ha gjort en expedition liknande denna, massor av planering och förberedelser, vedermödor, saker som inte går som man har tänkt, kämpa vidare, lösa problem, upplevaallt i nuet. Och så tillbaka "i vardagen" finna att ens egen känsla och prestation ifrågasätts, förmodligen skulle jag också gå i försvarsställning då.
Det är ju när man resonerar om saker teoretiskt som man kan vara såhär duktig och rejäl som man är hemma bakom tangentbordet. Men ändå, gör man sig till officiell får man ju finna sig i åsikter och granskningar, så är det ju.

Mediaträning är nog inte fel att skaffa sig för sin egen del om man gör något offentligt, så man lär sig hantera andra åsikter än ens egna. Göra något konstnärligt måste ju vara samma typ av känsla, andras uppfattningar och tolkningar kanske inte stämmer med mitt tänkta innehåll.

Senast ändrad:
bara mer rokridaer och inga svar

Citat av Pompe

"Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
1. Sherpan Tashi sade att det var centraltoppen. Jag frågade honom igen för någon vecka sedan och han konfirmerade."

Som man ropar far man svar. For tydlighetens skull ar detta knappast nagot bevis. Det ar ett pastaende som helt saknar rellevans.

2. Våra höjdmätare visade 8008, resp. 8010m. Centraltoppen ska enligt varierande källor vara allt från 8006 till 8013m.

Eftersom du ar ny i gemet sa far vi val ursakta denna punkt for du vet antagligen inte att en hojdmatare ar en barometer dvs den paverkas av atmosfärisk tryck och ar darfor ytters opalitlig nar det galler att ange en exakt hojd. Har du inte GPS kan du inte med sakerhet sag att du varit pa nagon hojd.

3. Kineserna som satt fasta rep sade att de var fram till centraltoppen.
(De tog f.ö 100 USD per klättrare just för att använda de fasta repen upp till centraltoppen).

Ok det ar ju glasklart. Trodde for ovrigt att du gjort allt jobb sjalv det ar ju det du sager i media. Men du har allts juggat pa andras rep....

4. Vi stod på en mindre topp och såg en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara som gick upp till en något högre topp (main summit).

Jassa och du glomde ta bilder...

Tillbringa mer tid ute i bergen och mindre tid framför datorn! :)"

Du kanske borde tillbringa mer tid pa att svara rellevant. Jag brukar ju alltid vara otrevlig och arrogant men Du ar klart med i tavlingen om att vara utsidans kaxpelle no 1. Om det ar trovardighet du ar ute efter att skpa med ditt inlagg sa kan jag bara saga att du inte bara misslyckats, Du framstar som dum.

Jag är inte förvånad över reaktionen i inläggen ovan på svaret från Pompe.
Men onekligen känns det väl som om alla rimliga frågor ställts, och det kanske var naivt men inte orimligt att förvänta sig svar på flera frågor, liksom att förvänta sig att det var i Pompes intresse att klara ut ev frågor, samt att bättra på sin trovärdighet.
Jag skriver nu Pompe i tredje person, eftersom jag inser att personen inte läser inläggen. Och jag måste nog säga att jag inte har några frågor längre utan anser väl snarare att det vore naturligt att Pompe snarare "tjatade" med svar och vore angelägen att lägga fram maximalt med fakta istället för att förfäras över frågorna och avfärda det stora intresset som hennes tur skapat.

Nu kanske inte sponsorer hänger på utsidan, men å andra sidan gör ju en någorlunda stor andel av sponsorernas kunder det, som någon redan påtalat.

@ Magnus H

Bevis? Var är bilderna på kammen?

//Mvh Magnus Hedström

Vill du se bilder far du vanda dig till nagon som varit dar...

typ Simone Moro...

Det verkar inte finnas några bevis överhuvudtaget. Fler inlägg kommer säkerligen inte att presenteras vilket klargörs rätt tydligt i senaste inlägget, att tråden inte läses och frågorna inte verkar vara värda att besvara. Hur fastställs att ett rekord/prestation verkligen gjorts? Jag tycker det är mycket trist om sådana som inte förtjänar att vara med i en sådan skara människor, får vara med och får förnyat förtroende av sponsorer som inte läser denna tråd tex. Sen om Anneli kan presentera bevis som visar att hon var på toppen så är det väl ok, men att presentera lite bilder som ser ut att vara tagna med en mobilkamera av någon som aldrig hållit i en kamera. Att sedan klargöra att man varit på toppen och avfärda alla frågor som om de vore helt ointressanta att besvara tycker jag är fult, mycket fult. Kanske dags att mejla lite sponsorer och fråga vad de tycker i frågan? ;)

// Jocke, som tycker Simones bilder är helt fantastiska!

Bluff och lurendrejeri!

Var är filmen: http://outsideonline.se/_outsidefiler/centralsummitmovieclip.wmv inspelad?
Framförallt vid 17 sekunder så ser det definitivt inte ut att vara någon topp.
Vore kul om ni hade orken att svara på den frågan.

Helt rätt, ser verkligen inte ut att vara en topp.

En annan fråga från en som inte klättrat/vandrat högre än gamla toppstugan på Keb.

Vilka sponsorer skall jag nu bojkotta pga deras inblandning i denna tillsynes stora BLUFF?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg