Suck
Där satt den. Och skall du vandra i fjällen skall du banne mig inte följa märkta leder och gå på spångar, för då är du ingen riktig fjällvandrare, för att inte tala om de som väljer att gå mellan stugor. De har sannerligen inte i fjällen att göra.
"Återupprätta ordningen"......
Vad då för jävla "ordning"?
Vem ska sätta regler för vad vi vill göra? Någon vill klättra högt, någon vill klättra svårt, någon vill pressa sig själv, någon vill pressa ett rekord, någon vill ha en upplevelse.
Men vem eller vilka är de som säger att "det du gör är inget att ha och skall förbjudas" och i så fall, inget ha för vem?
Hävdar man något man utfört är det svagt att inte stå för ett misslyckand, men att få testa och göra något man själv vill som kanske inte är ett "världsrekord" måste väl få vara tillåtet.
Må det vara att springa långt, klättra högt, dyka djupt, äta vegetariskt, vara sig själv, stå för sitt val av väg eller vad det nu än är.
Är det detta vi vill ha, ett regelverk, lagar och regler som säger att "du får inte gå upp högre än X, du får inte försöka springa fortare än X, du får inte försöka X, trots att det är vad som känns rätt, bra och givande för dig. Ska vi ha en "polis-stat "i naturen?
Med detta naturligtvis inte sagt att man ska hävda saker man inte gjort. Men vad är det för dumheter att reglera vad var och en vill , uppleva, testa, försöka, utsätta sig för.
Så länge det är för var och en själv man gör det och man inte trampar på andra.
Bergen, skogen, havet är väl vårt gemensamma, eller? Så vem ska styra vem som får försöka det eller det i naturen? FN, EU, polisen.....?
Jag bara fågar
Där satt den. Och skall du vandra i fjällen skall du banne mig inte följa märkta leder och gå på spångar, för då är du ingen riktig fjällvandrare, för att inte tala om de som väljer att gå mellan stugor. De har sannerligen inte i fjällen att göra.