Åsikter om kommersiella expeditioner
Problemet med de kommersiella expeditionerna är väl att bergen och base camp blivit överbefolkade och att det blivit farligare för duktiga klättrare att vistas på bergen bland alla tomtar som inte har rätt kunskap.
Jag kan lätt räkna in mig bland tomtarna då jag flera gånger använt guideföretag. Från början för att jag inget kunde och sedan flera gånger för att träffa skoj folk.
Men jag har fått mig en tankeställare och förstår hur illa det hade känts om jag själv under flera års tid utbildat mig för att kunna klättra ett visst berg. Och sedan kommer det stora grupper som använder fasta rep hela vägen från base camp till toppen. Det är lite som att Federer och Nadal skulle dela centercourten under wimbledonfinalen med några högt betalande amatörer. Det hade inte heller varit roligt.
Men jag förordar nog en mix. Vissa år på vissa berg, inga kommersiella expeditioner. Andra år är det öppet. Tror det hade varit en bra och trevlig lösning. Men det är givetvis bara min åsikt. Det måste nödvändigtvis inte vara rätt, bara som jag tycker just nu tills någon kommer med andra argument som jag gillar bättre.
//Magnus