Central summit hit och central summit dit - spelar för tusan ingen roll!
Jag och alla andra som läser en av sveriges största dagstidningar (DN) och litar på det som skrivs i den tidningen, och i dess publicerade bloggar mm, har blivit grundlurade av DN's frilandsjornalist (Pompe).
Rubriken var "ÄNTLIGEN TOPPEN AV SHISHAPANGMA"
Lurendrejeri på högsta nivå - läsarna har blivit vilseledda att tro att Pompe nådde toppen när de i själva verket vände en kilometer från den riktiga (och enda) toppen på berget...
Spelar ingen som helst roll om de vände på central eller north eller var som helst - de har INTE varit på toppen av Shishapangma trots att det på DN's sida påstods så.
Jag känner mig besviken och lurad av både Pompe och Dagens Nyheter, jag har ingen aning om vilka toppar o höjder som finns på det berget (visste inte ens hur högt det var), och självklart när jag läste nyheten att de nått toppen trodde jag i min enfald på det...
En historia som för evigt har skadat svenska himalayaklättrares trovärdighet - vad har klätterförbundet att säga om det här? DN's chefsredaktör?
- - - - - - - - - -
Här är "Nyheten" som den presenterades (har dock friserats lite den första okt med central och höjd..)
TOPPEN AV SHISHAPANGMA!
UPPDATERING AV TIDIGARE BLOGGINLÄGG, ÄNDRAD 2009-10-01, 13.40
Klockan är 11 på morgononen i Tibet, och jag står på toppen av underbara Shishapangma Central Summit, 8008m över havsytan!
Från sista lägret har vi nu gått i 8 timmar för att nå toppen, aldrig förut har jag varit så trött. Man andas och hostar och andas lite till.
Utsikten häruppe är sagolikt vacker, moln och berg så långt ögat når. Helt overkligt att vara här. Nu ska vi äta, och sedan ta oss ner igen, det kommer bli minst lika jobbigt som uppåt.
Och nu, nu är det bara ett berg kvar…
- - - - - - - - - - -
suck