Enligt min åsikt är det mycket OT i den här tråden.
Ursprungligen handlade det om den omkomne, oavsett vad som nu hände, eller inte hände, så/var det var saken handlade om. Allt om ansvar - och idén att det är den som omkommer som ska beskyllas för sin egen död. Det känns verkligen hemskt.
Han var en kunnig och mycket erfaren alpinist/bergbestigare. K2 förlåter inte misstag, ens om de är små. De som klättrar på den nivån är, för det mesta, medvetna om de risker man tar. För vad det är värt så kan man trilla i en trappa och dö.
Det finns väl ingen som läst eller deltagit i den här tråden utan att tycka att händelsen är hemsk. Död och dödsfall är väl bland det mest berörande en mänsklig varelse kan ta del av. Just därför utlöser det reaktioner och behov av att uttrycka sin mening. Eftersom vi alla är olika reagerar vi också olika. Vilka frågor som väcks eller hur olika människor vill bearbeta just sina tankar skiljer sig från person till person. Jag för min del kan tycka att det är minst lika osmakligt med snubbla-i-trappan jämförelser och romantiserande av en bergstopp, när någon faktiskt avlidit.
Jag tror nog vi alla, oavsett om vi kände den omkomne eller inte, ägnar en tanke åt familj och närstående. Samt får oss en tankeställare om hur skört livet ändå är. Mer on topic än så är väl svårt att komma.
Senast ändrad: