Svårpaddlad tävlingskajak

Jag vet att jag är inte är så lite fanatisk när det gäller VKV100. De värdesätter jag högst av alla kajaker jag paddlat i och känslan en fanerkajak ger är något helt annat än kolfiber eller vad det nu kan vara.

För mig är dessa kajaker besjälade personligheter likt samurajsvärd och inte vem som bör sitta i dem eller ta på dem, som sagt jag bryr mig knappt om några materiella ting för utom dessa.

Som sagt en fanatisk sjuk inställning, men så är det med det ;-)

Bilagor

• IMGP0016.jpg
    IMGP0016.jpg
    93.7 KB · Visningar: 2,240
Kunde inte låta bli lite porrbilder på Rolf Peterson och det går ju notera att en investering i en VKV 100 1964 har lönat sig bättre än att ha pengarna på banken.

Gänget på bilden är OS-laget fotograferat vid Lake Sagami Tokyo.

Bilagor

• IMGP0778.jpg
    IMGP0778.jpg
    34.5 KB · Visningar: 1,235
  • IMGP0779.jpg
    IMGP0779.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,201
  • IMGP0780.jpg
    IMGP0780.jpg
    33.9 KB · Visningar: 1,210
Tack för era tänkbara lösningar för att kunna hantera en rank fanerkajak.

En tunn dyna på istället för sits och träna mycket har man hört förut men det verkar inte vara någon bra lösning, kajakerna ligger ju fortfarande i stort antal på kanotklubbarna utan att användas.

Kåres förslag med VKV:s rempontoner kan vara värt att pröva även om det nästan är stötande med orangefärgade plastpontoner på en vacker träkajak. Verkar dock vara väldigt stadigt.

Skulle man inte kunna göra ett par pontoner i mahogny.
Hur mycket flytkraft skulle man behöva för att få kajaken likvärdig med en "Dansk Turbåt"?

Anders

Annars kan du även köra med vikter i kajaken. Jag själv körde den varianten och tyckte den gav väldigt mycket. Kajaken rör sig då fortfarande som vanligt i vattnet men alla rörelser är mycket slöare så man har "ordentligt" med tid att känner efter.
En annan lösning är att spänna ett spänn med flera innebandy plastbollar (sånna där vita med massa hål i) 6-8 sånna bollar vid botten av kajaken slöa också ned rörelsen och man kan träna lite lugnare.

För övrigt är VKV100 en riktigt vacker kajak. Vi har rätt många i kanothuset vid KS Ägir, och ett flertal blir paddlade av sina ägare regelbundet. Kvaliteten är också top notch, många är lika fina som när dom köptes nya runt 70-talet. Tyvärr är dom inte i "min storlek", 190cm/97kg, jag har svårt att få plats med benen i en vettig vinkel, och volymen räcker inte till.

En tunn dyna på istället för sits och träna mycket har man hört förut men det verkar inte vara någon bra lösning, kajakerna ligger ju fortfarande i stort antal på kanotklubbarna utan att användas.

Den här parallellen tycker jag inte håller alls. Den absoluta majoriteten av kanoter ägda i motionssyfte används väldigt sällan, oavsett modell. Till råga på det är de flesta VKV 100 köpa för väldigt länge sedan och behålls av ägarna mest av nostalgiska skäl.

Återigen, du kan lära dig att bli helt trygg i en VKV 100 och det tar inte lång tid alls. I de allra flesta fall sträcker sig inte osäkerheten längre än ett pass eller två och det säger jag efter att ha varit närvarande vid en herrans massa kanotskolor och även haft kontakt med många äldre motionspaddlare. Jag kan inte minnas att vare sig ungdomar eller vuxna skulle ha misslyckats utöver att man kanske får bada någon enstaka gång under de första timmarna. Det är synd att inte lita på sin kropp, den fattar galoppen snabbt och sen är det som att du lärt dig cykla, det släpper aldrig.

Vad gäller prisbilden så är ca 3-5000:- det vanligaste spannet beroende på skick. Ibland ser man mycket högre priser än så men då får gärna Gert Fredriksson ha tagit sina OS-guld i den eller liknande om du frågar mig.

Tipset med vattenflaskor eller liknande i botten är för övrigt bra, men se till att de ligger still så slipper du irriterande ljud. Pontoner låter... fel, och jag skulle inte vilja synas med den lösningen :)

Kul att se prislistan från VKV.

VKV 100 "Avancerad tävlingskanot"
Men vad är "stabiliseringsfena i gjuten metall"? Någon som vet?

VKV 68 "Allsidigt användbar tävlingskanot." Något stabilare förmodar jag?

VKV 48 "Tävlings-,turist och instruktionskanot"

Ser ut som jag ska leta efter en VKV 48, ska försöka få tag i ett bra renoveringsobjekt.

Sen får jag följa ditt råd Uigedal och träna mycket.

Anders

Välkommen till antikrundan!

Vad värderar man en VKV-100 till och vem gör värderingen?

Naturligtvis är det marknaden som sätter priset dvs en uppgörelse mellan säljare och köpare.

Och som vi redan konstaterat säljs dessa kajaker i priser mellan bortskänkes och där över vilket gör mig frustrerad och ledsen då jag vet vilken toppenkajak det är att paddla och hur mycket arbete som ligger bakom för att bygga samt utvecklingsarbetet, historik och byggkvalité.

Att många tillbringat sin ungdom i en 100:a, erövrat sin man/kvinnlighet och erkännande samt en och annan medalj gör ju också bandet till kajaken starkare även om kalaskulan och röven inte stämmer med viktklassningen på den samma.

Sedan är ju kajakerna ofta byggda i nu mer utrotade regnskogsträd dvs äkta hondurasmahogny den Norska DD-lacken(finns ej längre), epoxilack som vi inte kan jobba i. Formarna har vi förvisso kvar till bottenhalvan men inte däcket. Gummisäcken är slut och autoklaven går inte att bruka till detta längre dvs det kommer aldrig mer att byggas någon lika vacker, förträfflig och unik kajak i samma kvalité någonsin och hur värderar man detta?

Skall någon som är för okunnig, gaggig, skröplig för att ens spela skinnbanjo värdera en stradivarius-fiol?

Jag förstår att många har svårt att skiljas från sina ögonstenar även om de inte klarar av att paddla dem, jag har samma bekymmer och jag förstår att få vill betala mycket för en kajak de inte klarar att sitta i och som ibland säljs till näst gratispriser.

”Det är väl som det är och blir som det blir”, som VKV-100-åringen sa.

Det är väl ändå bättre att dessa vackra och högkvalitativa kajaker används och underhålls, än att de ligger gömda och glömda och förfars med tiden!
Det sitter en "till salu" lapp i KS Ägirs klubbhus (Uppsala), jag kan kolla aktualitet och pris om så önskas.

Stabiliseringsfena

Hej Kåre!

Vet Du vad en "stabiliseringsfena i metall" till VKV 100 är?

Anges som ett tillbehör till VKV 100 i er gamla annons från 60-talet.

Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg