Bensin kök nästan gratis!!!

Det kan mycket riktigt hända att det kommer nått skräp (oförbrända kolrester ur bränslet som byggts på under lång tid och sen lossnat som flagor) mellan mässningsytorna som stänger av flödet.. Kan vara värt att testa att blåsa med tryckluft om du har, annars ta isär och rengöra. Men innan du gör det, kolla det där med hur många "klick" rensnålen ska göra. Minns det som att tumregeln är fem klick, men jag kan ha fel.

är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.

Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?

Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.

Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.

Jag har ett annat Optimus-kök som beter sig på sättet du beskriver.
Lödningarna i det har släppt så det är helt otätt. Bensinen bara flödar ut och allting brinner med stora lågor. Det köket är några år men inte använt alltför många gånger, riktigt dåligt.

Kolla om ditt kök är tätt genom att blåsa i det och håll för hål med fingarna. Jag gissar att det "pyser" någonstans.

Uppdatering.

är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.

Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?

Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.

Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.

Efter något år på hyllan så tänkta jag naiv som jag är att jag läre prova köket igen innan jag skickar det någonstans.

Resultatet, köket fungerar hittils klanderfritt, brinner bra och går även att stänga-av. Har snart eldat upp en tank med bensin utan problem att stänga flödet.
Eller nästan i alla fall. Undantaget kom när jag var för dålig att värma brännaren, vilket resulterade i att oförgasad men trycksatt bensin flödade ur munstycket på brännaren och brann redigt.

Kommer fortsätta att 'plåga' köket ett tag till innan jag ev. skickar in det på rep. återkommer med resultat från 'tortyren'

// Björn.

Alle slike kök har en nåleventil, det betyr at stengign skjer ved at en metallnål skrues inn og tetter et metallhull, altså ingen pakning. Noen ganger kan det komme en forurensning og hindre at det tetter ordentlig. Dette kan av og til bli borte av seg selv, eller ved å skylle gjennom med bensin, eller förgasser-rens. Om köket ikke slukker, kan du blåse det ut, for så å åpne tanklokket og slippe trykket ut. (alt skjer utomhus!)

Ved feil montering av rensenål (123R /8R m.fl.) kan man risikere å ikke få stengt ventilen, da må man gjøre jobben om. Jo lenger ned man monterer rensenålen jo bedre regulering, men större risk for å ikke få stengt helt.

Optimus brennere som er multifuel/triplefuel (ikke Nova) kan få problemer med loddingene, og da får man ikke stengt. Det virker som om dette oftest hender med cobra brennerene (C).
Jeg oppfatter de fleste av disse brennerene som konstruert for fotogen, men markedstilpasset for også å kunne brenne bensin.

dsk

Jag har skaffat mig

en hel del erfarenhet av Optimusbrännare för fotogen. De håller inte hur länge som helst utan måste bytas ut t ex när metallen i brännaren ovanför nålmunstycket börjat försvinna. Oförsiktig service när man byter packningar och nålventil kan också förstöra en brännare. Det är ofta läckage i anslutning till vridreglaget och den lilla mutter som sitter runt rensnålen. Dessa läckage brukar ofta gå att täta genom att försiktigt dra åt med 10 nyckel respektive optimus specialnyckel men ibland behöver man byta t ex grafitpackningen i reglaget.

Jag har inte råkat ut för att lödningar pajat men de borde i och för sig ge upp tidigare än mässingen.

Finns en hel del info på nätet hur man servar dessa brännare t ex på www.fogas.se

Köper man servicesats eller en ny brännare följer det med en hel del tryckt info. Numera är det inte Optimus orginal brännare längre som saluförs utan en välfungerande portugisisk kopia.

Thure

Det är ofta läckage i anslutning till vridreglaget och den lilla mutter som sitter runt rensnålen. Dessa läckage brukar ofta gå att täta genom att försiktigt dra åt med 10 nyckel respektive optimus specialnyckel men ibland behöver man byta t ex grafitpackningen i reglaget.
I min KAP-Arctic gjorde jag som så att jag kompletterade reglageaxelns spindeltätning med lite asbestsnöre (nogsamt sparat sedan sådant gick att köpa över disk!) så att jag fick en ansättbar glandtätning. Har aldrig läckt efter det...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg