vet inte hur det kök du pratar om ser ut, men bara det håller tätt så är det nog inga problem.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.
Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
Det handlar också var man placerar köket med gasbehållare i bilen - hatthyllan är definitivt inte rätta stället även om EN417-behållare som alla sprayburkar och campinggasolburkar lyder under faktiskt skall klara denna situation. Trots allt finns det också en bensintank någonstans i bilen som också skulle få problem om den blev 50+ grader varm.
Det beror också på vilken gasblandning burken har - tex biltema 17-613 klarar förmodligen att släppas i en hink kokande vatten @ 100 grader C utan att smälla (prova inte detta!) medans biltema 17-602 (torch-gas) ligger på gränsen för ruptur vid ca 80 grader C, då den har mest propan av alla campinggasolsorter jag har testat hittils. Ligger man under 70 grader på hetaste stället i bilen där köket placeras så anser jag i allafall att det är hyffsat säkert . 70 grader C är förbannat brännskållhett varmt och trots upplevelse av hetta i en solvarm bil en stekhet dag så är det fortfarande väldigt få ställen i bilen som överstiger denna temperatur - ens när det ligger ovanpå hatthyllan.. ligger grejorna nere vid resevhjulet etc. lågmäld ställe så lär man inte komma över 45 grader ens den mest extrema heta dagen...
---
Det där att man skall snus/nosa runt kopplingar är helt klart ett underskattat 'felsökningsmetod' - näsan kan uppfatta gasolläckor långt under vad en såpbubbletest kan visa om man bara koncentrera sig på minsta antydan av doften och sniffar rätt så att man inte späder ut läckgasbladningen i onödan i luften.
Luktmedlet i gasol heter etylmerkaptan och hör till en av världen mest 'stinkande' doft avseende utspädbaret - det är för övrigt samma ämne/doft som kommer från pappersmassebruken när dom sulfitkokar trä/pappersmassa och utsläppen kanske handlar om några tiotal gram per dygn och känns på många mils avstånd i vissa fall... - såg en not om detta när jag sökte på luktmedel att detta inte är någon nypåfund:
http://runeberg.org/nfbr/0105.html (under merkaptan) och sista orden i stycket där trängde på nära bokstavligen när jag skulle försöka käka en pizza i Husum till lunch - inomhus! - förundrar fortfarande över att inte löven och barren har rasat av träden för länge sedan med tanke på stankens styrka som kom från pappesrbruket och impregnerar precis allt i området. Hur fasen orkar folk övh. bo, jobba och överleva där i stanken!?
Enligt vissa källor så är doftgränsen 0.0003 ppm, andra säger 0.00004 ppm för etylmerkaptan, enligt Shell så häller man i 14 ml etylmerkaptan per kilo gasol och en utläckt sådan kilo gasol kan altså doftsätta märkbart vid perfekt utblandning 18370 kubikmeter luft (en kub på ca 27x27x27 meter för att göra det mer greppbart) om man räkna på doftgränsen 0.0003 ppm - kort sagt har man en gasolläcka som närmar sig lägsta tändbara gräns så missar man det inte om luktsinnet fungerar.
Med samma resonemang så skulle man kunna nosa sig till en gasolläcka av 5 gram per år då det teoretisk vid perfekt utblandning producerar 1.8 dl doftsatt luft/gas per minut från en sådan läcka.
För rätt 'doft' så är mänsklig näsan oöverträffad i känslighet gentemot vilken elektronisk sensor som helst, och hunden är 20 - 200 ggr bättre än människan...
En gasollarm/detektor av katalystyp kan trimmas till som bäst runt 30-100 ppm gasol i luft, en freon/halondetektor (för att leta köldmedeläckor i kylanläggningar) kanske runt 20 - 30 ppm - etylmerkaptan och mänsklig näsa - 0.0003 ppm!!
Man kan inte sluta att förundras över naturen och dess sinnerika lösningar som ännu inte överträffas av människan gjorda lösningar....