Superlätt ryggsäck sökes

Jag är benägen att hålla med. Vad är anledningen till att du vill ha en ramlös säck, om du skall bära så pass tungt? Viktskillnaden är försumbar jämfört med komfortvinsten.

Haglöfssäcken finns det en tråd om här.

Själv bär jag sällan så tungt och nöjer mig ofta med en minimalistisk 400 grams /30 liters Mountain Hardwear Scrambler ULT (då får både liggunderlaget och tältet sitta utanpå).
Men då handlar det om mer alpina utflykter, där ramlöshet kan vara till fördel. På längre och "plattare" turer" tycker jag ändå det är skönast med spalt mot ryggen och någon sorts inbyggd lastöverföring. Var mycket nöjd med en Osprey Exos av den äldre upplagan, men när andra familjemedlemmar lastade den kring och strax över 15 kg, började den bristfälliga lastöverföringen till höftbältet märkas.
Med snarlik vikt, design och finesser (många fickor, ventilerad rygg m mm) känns däremot min Mammut Creon betydligt bättre i det avseendet, även när den lastas tyngre. Jag har den mindre 32/45-litersversionen (och klarar en tiodagars tälttur med den), men den finns också i en 45-litersvariant, som med flytande lock m m kan expanderas till ca 50 l.
Hittills min bästa och skönaste ryggsäck alla kategorier.

Håller med om att ryggsäckar bör testas IRL, men tyvärr verkar Mammut svårfunnen i Sverige. Råkar du bo i Öresundsregionen, så kolla på Spejdersport i Köpenhamn.
Att den har ställbar rygglängd minskar ju risken för misstag, stagen går också att forma en del. Vågar du chansa, så ligger nog trekking.com närmast till.

Jag föredrar ramlösa säckar eftersom jag packar stabiliteten i ryggsäcken noga med innehållet, jag tycker ofta att en styv ram bara är i vägen och att ryggsäcken formar sig bättre efter ryggen utan. Så är det med min nuvarande iaf, där jag helt sonika tog bort ramen. Men det kan vara väldigt olika med olika ryggsäckar förstås.
Du har absolut en poäng, med en skillnad på några hundra gram mellan ramlösa och med ram är nog den med ram stabilare.

Tråden om LIM Susa har jag kikat på redan och den gav inte mycket.

Mammut Creon har jag inte hört talas om faktiskt. Ska kolla upp den. :)

Jag har inte använt den under så lång tid än men det beror lite på hur mycket plats resten av utrustningen tar. Har du ett litet tält och en liten säck tror jag att det ska fungera.

Jag tycker att den känns mycket större än 40l då man får plats med så mycket i fickorna. Så de 40l är nog bara inställa säcken. Du får lätt plats med ett mindre kök och liggunderlag på sidorna. Sen brukar jag ha jacka/tröja och matpåse på utefickan, samt en massa andra saker.

Jag ska själv använda den för fjällvandring i sommar och om man är lite av en "gramjägare" och har lätta saker tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Ska du ha all mat med dig från början eller kan du komplettera på vägen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du råkade dubbelskicka meddelandet och jag svarade första gången, du kanske inte såg det.
Här är mitt svar igen:

Att det är stora fickor utanpå är ju jättebra. Det finns inga remmar för att sätta fast ett tält på utsidan va? Undra om man kan sy på det i så fall.

Jag vet inte riktigt hur mycket mat jag kommer ha med mig för jag har inte spikat min rutt än. Men jag vill hitta en rygga där jag kan ha MINST tio dagars mat, ifall att. Sen torkar jag all mat själv, är inte sån som har med sig massa otympliga förpackningar och så.

Och den kanske viktigaste frågan: Är den bekväm att bära längre sträckor? Hur många kilo har du haft i den som mest?

Du råkade dubbelskicka meddelandet och jag svarade första gången, du kanske inte såg det.

Här är mitt svar igen:

Att det är stora fickor utanpå är ju jättebra. Det finns inga remmar för att sätta fast ett tält på utsidan va? Undra om man kan sy på det i så fall.

Jag vet inte riktigt hur mycket mat jag kommer ha med mig för jag har inte spikat min rutt än. Men jag vill hitta en rygga där jag kan ha MINST tio dagars mat, ifall att. Sen torkar jag all mat själv, är inte sån som har med sig massa otympliga förpackningar och så.

Och den kanske viktigaste frågan: Är den bekväm att bära längre sträckor? Hur många kilo har du haft i den som mest?

Oj det gjorde jag visst, skyller att att jag är ny här på Utsidan :)

Det är fullt med öglor på väskan så det är inte några problem att fästa mer utrustning om man känner för det.

Jag har haft vikt på ca 8-10kg och gått ca 30km/dagen och det har fungerat mycket bra. Som mest har jag haft 12kg och det har fungerat bra det med. Visst att man känner lite skav av axelremmarna men det tar jag för givet när jag har en helt ny rygga.

Oj det gjorde jag visst, skyller att att jag är ny här på Utsidan :)

Det är fullt med öglor på väskan så det är inte några problem att fästa mer utrustning om man känner för det.

Jag har haft vikt på ca 8-10kg och gått ca 30km/dagen och det har fungerat mycket bra. Som mest har jag haft 12kg och det har fungerat bra det med. Visst att man känner lite skav av axelremmarna men det tar jag för givet när jag har en helt ny rygga.

Okej, tack för svaren! Jag är rätt sugen på den ryggsäcken, men frågan är hur den funkar med en vikt runt 15. Den är nog inte byggd för det egentligen. Jag får fundera på saken :)

Okej, tack för svaren! Jag är rätt sugen på den ryggsäcken, men frågan är hur den funkar med en vikt runt 15. Den är nog inte byggd för det egentligen. Jag får fundera på saken :)

15kg är nog en smula för tungt för denna rygga:) men lycka till i sökandet och god tur!

Ramlösa säckar med tyngre last

Backpackinglight.com gjorde lite tester kring hur ramlösa säckar funkar med olika laster:
http://backpackinglight.com/00194-2/
http://backpackinglight.com/00179-2/

Underbart nördigt metodiska tekniska avhandlingar i bästa Backpackinglight-stil.

Summa summarum, så säger väl de artiklarna ungefär att över 10kg börjar det bli obekvämt utan ram, även om man packar bra med rullat liggunderlag. Uppstagande tältpinnar kan kanhända hjälpa upp det lite ytterligare, men enligt min egen erfarenhet inte så värst. Jag tycker att min Gossamer Gear Mariposa Plus med interna stag börjar bli lite obekväm vid ca 12kg redan. Visst går det att bära mer (har burit mer än 20kg i den vid olika tillfällen), vetekatten om det är värt viktbesparingen på ca 300-400g gentemot en stabilare säck.

Hur pass obekvämt man tycker är OK är såklart väldigt individuellt. Obehaget är ju också snabbt avtagande eftersom den största vikten är mat. Jag skulle nog resonera som så att är de flesta av mina turer längre än en vecka skulle jag ta en lite stabilare säck även om det innebär en ökad vikt på 500g eller så.

Om du gillar att du själv kan du landa på 50 lappen och och ca 140 gram. Dock ganska säker på att några tyngre laster inte är att rekomendera☺.

Annars kan jag slå ett slag för ospery talon 33.

Bilagor

• 20151214_182951.jpg
    20151214_182951.jpg
    41.3 KB · Visningar: 545
  • 20151214_182909.jpg
    20151214_182909.jpg
    55.2 KB · Visningar: 558
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LonelyWolf superlätt Regnkjol/kilt Lättpackning 11
johnliungman Superlätt regnjacka sökes Lättpackning 20
Joakim Ambrosson Lätt vs superlätt Lättpackning 12
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg