Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har köpt ett mindre antal knivar, i princip alla är nyproduktion. Den senaste är Spyderco Bow River.

Bra ergonomi, utmärkt bladgeometri och hyfsat stål (8Cr).

Själv?
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Har köpt ett mindre antal knivar, i princip alla är nyproduktion. Den senaste är Spyderco Bow River.

Bra ergonomi, utmärkt bladgeometri och hyfsat stål (8Cr).

Själv?

Har nog bara köpt en kniv sen dess :unsure: en Benchmade Mini Bugout. Finns nån bild på den lite längre bak.
Har mest gått in för att göra knivar nu, och har byggt upp en bra verkstad till det där jag gör hela processen "in house". Jobbar bara med lufthärdande stål i nuläget, och framförallt rosttröga. AEB-L, 14c28n, RWL-34 och A8 Mod.
 
Va kul. Va duktig du är!

”Mini Buggie” är kanonfin. Tyvärr finns den inte i min samling. Har dock den stora varianten 🙄.

Jag har gått lite ifrån de allra exklusivaste ståltyperna. Börjar allt som oftast ifrågasätta den stora prisskillnaden mellan hyfsade och exklusiva ståltyper.
 
Precis. Stålkostnaden är en liten del av kostnaden i en väl utförd custom.
14c28n är nog det mest prisvärda stålet av alla rosttröga. Lätt att jobba med (förutom att det vrider sig lätt) och håller en bra skärpa. Tycker det är perfekt på 61 Hrc.
Geometri, ergonomi och rätt värmebehandling av stålet i en kniv är 100 ggr viktigare än just stålsort.
Här är mitt senaste med 14c28n.
20210709_143559.jpg
 
Sen ska jag erkänna att jag sneglat lite på K390, Vanadis 4 Extra och det lite mer svårtillgängliga Z-Wear
 
Alla de ståltyper du nämner är av olika anledningar mycket dugliga!

Vilken fin liten krabat! Mycket läcker. En liten, fastbladig EDC 😁.
 
Ja den blir nog bra. Ja, lite sugen på testa dem. Just k390 och vanadis 4 e finns hos en av min leverantörer. Men k390 är dyrt, 1600 kr metern 3.2x40
 
I så fall hade jag ev tagit steget och investerat i ett kryokärl också, vilket också kostar en slant. Får se!
 
Just det, skaffade också en Spyderco Native i LC200N. I princip rostfritt på riktigt.

Använder kniven i samband med fiske, t ex när jag skär ut tunna sillstrimlor för makrillmete.

Kniven anlände riktigt vass men med en alldeles för trubbig eggvinkel. Det blev snabbt åtgärdat med hjälp av en uppsättning diamantbrynen. Eggen sänktes till 18 grader med en liten arbetsvinklar på 30 grader skapad med hjälp av en Sharpmaker.

Därefter följde jag upp med ett antal striglingssteg.

Funkar nu ypperligt till diverse mjukare organiskt material. Ingen bra idé att tälja med kniven dock 😁.
 
Ja, ofta är det lite trubbigt från fabrik. Mina "bruksknivar" jakt, edc etc brukar jag slipa ner till ca 0.25 mm sen lägga på 17 graders brynegg. Det blir bra tycker jag. Orkar även täljning. Som denna senaste.
20210710_144810.jpg

20210710_144932.jpg
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg