Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gillar knivar där formen följer funktionen, typiska exempel är den klassika puukkon.
Här är mina två, en traditionell med handsmitt blad i kolstål och med näverskaft. Den andra i 3V och med kolfiberskaft. Båda så klart scandislipade på min begäran.
Gav den traditionella till frun, men funderar på att skaffa en till mig själv också.
Untitled by Per Wickström, on Flickr
//Per
 
Kanske en `repris´ då denna tråd omfattar över 15 år ;) Hur som helst, Min Brusletto Bamse köpte jag i Övre Årdal, Norge under en fiskesemester 1972. Mina två kompisar köpte samtidigt varsin Hunter. Så här nästan 50 år senare är jag nöjd med mitt val, kniven har alltid varit med på fisketuren och kolstålbladet börjar få samma patina som bajonetten från lumpartiden.
R5 S35 2021-06-12 Brusletto Bamse.jpg
 
Gillar knivar där formen följer funktionen, typiska exempel är den klassika puukkon.
Här är mina två, en traditionell med handsmitt blad i kolstål och med näverskaft. Den andra i 3V och med kolfiberskaft. Båda så klart scandislipade på min begäran.
Gav den traditionella till frun, men funderar på att skaffa en till mig själv också.
//Per
Varför är där en urgröpning i kolfiberskaftet?
 
Varför är där en urgröpning i kolfiberskaftet?
Just det vet jag inte, kan vara som MAW skrev för att få en Kydexslida att nypa fast. Jag köpte med läderslida så behövs inte av den anledningen.
Kan vara ett sätt att orientera kniven utifrån känsel, vet att det finns på vissa BRK.
Kan också vara en fråga om design rätt och slätt.

Eldborr kan ju vara tanken men jag tror inte det.

Hur som helst gillar jag den mycket, en väldigt praktisk kniv med moderna material och utseende.

//P
 
Ja det ser ut som en trevlig kniv. Har sett andra tillverkare av denna typ av knivar använda en grop i skaftet för att få kydexen att funka, därav min gissning.
Håller själv på med en ny allround, som fått väldigt goda skäregenskaper. 3.4 mm AEB-L 61 Hrc som skålslipats på ett 500 mm hjul till 0.25 mm, sen konvext till ca 0.15 mm innan skärpning. Den ska nu få skaft i ett nytt material Suretouch, dvs laminat där gummi är varvat med g10.
20210609_121228.jpg

20210609_121251.jpg


Här med en rätt enkel egg 17 grader per sida 1200 korn och avgradning på filtskiva med grönt polermedel:

 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg