Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Man ska ju som vi alla vet hålla kniven lodrätt i sharpmakern, men om man ändå ska vobbla så gör det åt sidorna och inte mot centrum :) Då kommer du nämligen åtminstone aldrig skapa en slipvinkel som är högre (slöare) än den som sharpmakern är inställd på. Detta gäller all frihandsslipning: helt ok att gå under, men aldrig över, tänkt vinkel.
Misstänker att det var detta felet jag gjorde, vobblade åt "fel" håll, och det är ju extra noga med diamantstavarna, blir det fel här är det grymt svårt att rätta till. Är nu grymt noga med att inte vobbla under hela processen och nu blev helt plötsligt min U2 riktigt vass. Tack så mycket :)
 
Misstänker att det var detta felet jag gjorde, vobblade åt "fel" håll, och det är ju extra noga med diamantstavarna, blir det fel här är det grymt svårt att rätta till. Är nu grymt noga med att inte vobbla under hela processen och nu blev helt plötsligt min U2 riktigt vass. Tack så mycket :)

Nice!
 
Grannen kom in med en kniv med skadad första 4 cm av eggen, chippad, Frågade om den gick att rädda. Slipband 120 korn i bandslipen och vattenhinken bredvid så fick den omproflieras. Sen 20 tag per sida med fina brynet och se pappersbordduk kunde strimlas igen.
Det är inte så svårt.
 
Lång ner i en av mina kniv lådor hittade jag denna BAHCO kniv. Gissar att det med tanke på slidan är en filé kniv för fisk? Kan någon berätta mer vad det tänkta användningsområdet är för det smala och långa bladet?
IMG_20210224_172202.jpg



IMG_20210224_172124.jpg


IMG_20210224_172140.jpg
 
Blivit att återkomma till Eka Executive som daglig kompanjon efter att polisen tyckte min Zt Anso såg för aggressiv ut🤔
Så den får ner i lådan igen.

Båda slipjoint, släta handtag och behövs två hands öppning. Men visst jag kan köpa det resonemanget vilken dag i veckan för att undvika att åka på knivbrott för en liten fickkniv.

Det blir bra ja..
 

Bilagor

  • IMG_20210227_135039.jpg
    IMG_20210227_135039.jpg
    2.6 MB · Visningar: 102
Blivit att återkomma till Eka Executive som daglig kompanjon efter att polisen tyckte min Zt Anso såg för aggressiv ut🤔
Så den får ner i lådan igen.

Båda slipjoint, släta handtag och behövs två hands öppning. Men visst jag kan köpa det resonemanget vilken dag i veckan för att undvika att åka på knivbrott för en liten fickkniv.

Det blir bra ja..
Tråkigt första inlägg men så blev det.
 
Blivit att återkomma till Eka Executive som daglig kompanjon efter att polisen tyckte min Zt Anso såg för aggressiv ut🤔
Så den får ner i lådan igen.

Båda slipjoint, släta handtag och behövs två hands öppning. Men visst jag kan köpa det resonemanget vilken dag i veckan för att undvika att åka på knivbrott för en liten fickkniv.

Det blir bra ja..
Intressant det där med polisens olika tolkningar... Vilket kontext var det i, hur fick de öht syn på Enzon?
 
Det är en filékniv för fisk 😊 Du har inte sett dem förr? En riktigt klassisk knivtyp
Jopp, kanske uttryckte mig dåligt men jag är ute efter ett mer specifikt svar. Tex om detta jämfört med många andra fisk-filéknivar väldigt smala och raka blad är för någon särskild fisktyp eller särskilt filé ändamål? BAHCO och dess efterföljare BERGO har historiskt ofta levererat yrkesknivar, är detta också en kniv för tex fiskindustri eller -handel?

Det var lite så mina tankar gick. 😀
 
En otroligt lång och intressant tråd.
Jag skulle gärna vilja veta vilka erfarenheter ni har kring täljknivar och även skedknivar. Antagligen har det nog dryftats här tidigare men det är en så lång tråd så det blir svårt att hitta.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg