Jag bor den här helgen hos min moster och där behövs lite hjälp med att sköta om kor och får. Blev att jag pratade med henne om knivar. Då tar hon alltså fram min mormors pappas två knivar. Det är de med vitt skaft. En EKA som var till vardags, Och en tysk som var finkniven. Den svarta kniven var min morfars. Och min moster och mamma minns hur han använde den hela tiden. Han arbetade i skogen och jordbruk. Det är den enda kniv de minns att han använde förutom moraknivar. Han var bra på handarbete och snickerier min morfar. För en tid sedan postar ju jag också min numera döde pappas kniv här i tråden som jag inte visste att han använde. Jag kan inte minnas att morfar använde kniven som syns här men jag var väldigt mycket med honom så troligen har jag sett den många gånger. Han verkar ju använt den när han åt amerikansk fläsk till frukost Och historien säger att jag åt fläsk med honom mest dagligen som Lillpojk. Kanske är det inte så konstigt ändå att den dagliga fickkniven blivit viktig för mig.
Bosse