Lite varsamt slipande på den så blir det nog liv i den igen. Sliret är till en martiini lappinleuku 230 och passar väl inte alls? En ny i rårandsläder vore fint. Kolla på bilder efter orginalutseendet.
Bosse
Bosse
Sånt här verkar folk i äldre tider har roat sig med på kvällstid i skogskojorna. Det och så drog dom väl någon snusdosa med varandra. Förmodligen pratade de väl också gamla minnen Från andra tider precis som jag gör med er nu.
Bosse
Har läst den här tråden (får erkänna: inte riktigt hela) med stort intresse. Lyckades bjuda hem en sliten Wirkkala på Tradera för att ha som brukskniv men skulle vara kul om den går att få lite finare. Någon som eventuellt sitter inne på lite tips eller kanske kan rekommendera en skicklig person som jag kan få hjälp av?
Har läst den här tråden (får erkänna: inte riktigt hela) med stort intresse. Lyckades bjuda hem en sliten Wirkkala på Tradera för att ha som brukskniv men skulle vara kul om den går att få lite finare. Någon som eventuellt sitter inne på lite tips eller kanske kan rekommendera en skicklig person som jag kan få hjälp av?
Lite varsamt slipande på den så blir det nog liv i den igen. Sliret är till en martiini lappinleuku 230 och passar väl inte alls? En ny i rårandsläder vore fint. Kolla på bilder efter orginalutseendet.
Bosse
Den är ju kanonfin!! Grattis. En potent camping, fiske, köskkniv.Detta griniga projekt börjar nå vägs ände. Lite finslip och oljevax sen är det nog klart. Vet inte vad jag tycker, det hela bara blev. Det stora hacket i bladet av misslyckad stämpling blev till slut en lösning för magnetisk låsknapp, haha. En rätt sympatisk ”hemma-edc” blev det ändå, den är åtminstone unik
Härlig historia Bosse! Tack för den. Man blir helt klart nostalgisk.Jag bor den här helgen hos min moster
Bosse
Härlig historia Bosse! Tack för den. Man blir helt klart nostalgisk.
Har en liknande historia gällande min morfar som skänkte mig en liten fickkniv när jag var endast några år gammal. Den liknade en fisk i handtagsformen. Tyvärr har jag den inte kvar. Stålet var förstås skräp, likaså de övriga materialen men man glömmer aldrig sin första kniv .
På tal om nya förvärv. Benchmade 535 Bugout.
CPM S30V stål, Grivory grepp, Axis-bladlås. Bladet är hyfsat tunt och den väl uppdragna slipfasen är flat. Kniven är lätt (59 g tillsammans med en väl tilltagen paracord-fånglina)!
Ett alternativ om man inte är så haj på läderslöjd är att köpa en ny för förvånansvärt lite pengar:
https://brisa.fi/sheaths/wirkkala-sheaths.html
Tack så mycket för tipset!
Det lite roliga i sammanhanget är att det visade sig att min mor alltid har suttit inne på en wirkkalakniv som hon köpte i Helsingfors 1974. Den har legat i kökslådan under hela min uppväxt och alltid stuckit ut bland övriga knivar i hemmet. När jag i samtal med henne kom fram till att det precis en sådan kniv som jag hade budat hem så föll liksom polletten ner kring varför jag fattade så stort tycke för kniven.
Jag ska försöka få tag på en bild på hennes exemplar och posta här.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |