Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Tre sorters syl, förutom storlek och grovlek, rund, skär och böjd. Att göra sömnadshål, när arbetsstycket sitter i kneckten eller ligger över hålet i arbetsbordet går avsevärt enklare med en vass skärsyl.
Det finns även olika utformade skaft till sylarna, hitta en modell som du trivs med.
Tandy och Skindhuset rekommenderas.
go tur
Jag ser verkligen fram emot att köpa in alla läderverktyg, det är ju halva nöjet, nästa vecka smäller det. Under tiden har jag väldigt kul med de gamla filarna jag fick. Är mitt i slipprocessen med denna. Ska inhandla en blåslampa så jag får förutsättningar att borra och sätta handtag också
Bilagor
Har ärvt en rulle Bockens nåtlingstråd, vax samt diverse nålar som 1945 användes till att sy en portfölj av grovt läder. Fungerar lika bra i dag
Härligt! Jag älskar gamla grejer av bra kvalité
Tjärad becktråd med fiskben i ändarna är mycket stark. Min favorit är vaxad linnetråd, en klassisk sadelssömmartråd.
Syntetiska trådar som är populära kommersiellt är betydligt hårdare än lädret.
Syntetiska trådar som är populära kommersiellt är betydligt hårdare än lädret.
Historia om en kniv och dess sliror.
När jag fyllde 50 år tyckte nog min farbror och hans 2 söner, mina kusiner att det var dags för en ny kniv för mig. Kusinerna är rätt jämngamla och vi har många timmar i skogen ihopa. Jag fick en rejäl slant att disponera efter eget huvud. Det blev en bark river, fox river med grön canvas micharta. Jag visste att det fanns vänsterslire men köpte höger ändå då det annars blev jävulsk väntetid. Sliret sitter högt på bältet och kniven blev svåranvänd. Jag hängde ned den i tygband men blev ändå inte nöjd. Beställde då vänsterslire och den kom efter typ ett års väntan. Blev mer nöjd men ändå inte. Sliret hänger fortfarande högt upp under kläder, ryggsäckar etc. Dessutom sitter kniven lite löst, liksom inget bra grepp om kniven i sliran. Ruggig läderkvalitet men stort som ett revolverhölster.
Av en slump kunde jag köpa ett F1 slire billigt när det var en konkurs här i stan. Sliret passar fint för kniven men sitter högt på bältet. Dessutom ett högerslire igen som inte blir optimalt för en vänsterhänt. Också detta slire är stort. Med lock och allt blir det tjockt i kläderna. Har satt band även i denna slira för att få till dingel och lägre position.
Fortfarande efter 3 år utrymme för förbättring av lösningen av slire.
Bosse
När jag fyllde 50 år tyckte nog min farbror och hans 2 söner, mina kusiner att det var dags för en ny kniv för mig. Kusinerna är rätt jämngamla och vi har många timmar i skogen ihopa. Jag fick en rejäl slant att disponera efter eget huvud. Det blev en bark river, fox river med grön canvas micharta. Jag visste att det fanns vänsterslire men köpte höger ändå då det annars blev jävulsk väntetid. Sliret sitter högt på bältet och kniven blev svåranvänd. Jag hängde ned den i tygband men blev ändå inte nöjd. Beställde då vänsterslire och den kom efter typ ett års väntan. Blev mer nöjd men ändå inte. Sliret hänger fortfarande högt upp under kläder, ryggsäckar etc. Dessutom sitter kniven lite löst, liksom inget bra grepp om kniven i sliran. Ruggig läderkvalitet men stort som ett revolverhölster.
Av en slump kunde jag köpa ett F1 slire billigt när det var en konkurs här i stan. Sliret passar fint för kniven men sitter högt på bältet. Dessutom ett högerslire igen som inte blir optimalt för en vänsterhänt. Också detta slire är stort. Med lock och allt blir det tjockt i kläderna. Har satt band även i denna slira för att få till dingel och lägre position.
Fortfarande efter 3 år utrymme för förbättring av lösningen av slire.
Bosse
Bilagor
Ruggig läderkvalitet men stort som ett revolverhölster.
Bosse
Fin kniv! Värd lite trixande Du kan inte blöta västerslidan och forma till den lite tightare? Och sen köpa eller bygga en dangler i lagom längd?
Flera sliror till kniven.
Lite min grej att ha flera sliror till kniven. Den här bär jag På höger sida trots att jag är vänsterhänt. Använder den bara vid skott tillfällen på älg eller mer sällsynt hjort eller rådjur och kör förmodligen en Mora 2000 på vänstersidan lite mera allround för eld, mat etc.
Bosse
Lite min grej att ha flera sliror till kniven. Den här bär jag På höger sida trots att jag är vänsterhänt. Använder den bara vid skott tillfällen på älg eller mer sällsynt hjort eller rådjur och kör förmodligen en Mora 2000 på vänstersidan lite mera allround för eld, mat etc.
Bosse
Bilagor
Här är det samma visa. Den här kniven brukar jag ta på fjällvandring och Fjällfiske eller kanske fiske i stort. Åtminstone flugfiske. Liten lätt kniv som hänger ner tillräckligt mycket med mycket bra stål. Många människor verkar tycka att skaftet är obekvämt men jag håller inte med för mig funkar det väldigt bra. Jag håller aldrig denna typ utav liten kniv i ettHammargrepp speciellt länge. Då är den för tunn och kantig för en stor näve.
Bosse
Bosse
Bilagor
Tjusigt!Här är det samma visa. Den här kniven brukar jag ta på fjällvandring och Fjällfiske eller kanske fiske i stort. Åtminstone flugfiske. Liten lätt kniv som hänger ner tillräckligt mycket med mycket bra stål. Många människor verkar tycka att skaftet är obekvämt men jag håller inte med för mig funkar det väldigt bra. Jag håller aldrig denna typ utav liten kniv i ettHammargrepp speciellt länge. Då är den för tunn och kantig för en stor näve.
Bosse
WM1 är en av mina favorit knivar för friluftsbruk. Bladet är perfekt för allt möjligt.
Två snusaskar fluga.
Bytte Foam i två av mina små Flugaskar. Just dessa två är älsklingar. Det är snusdosor från släktingar som inte längre är i livet. När man gå till det närmaste fiskevattnet Har man ju en bra aning om vilka flugor som ska med. En sån här Ask innehåller väl överskådligt ett tjugotal flugor. Jag gillar gamla klenoder. Angående att sända dem i den här tråden som ju handlar om knivar så blir svaret att jag skar till Foamet med min manbug.
Bosse
Bytte Foam i två av mina små Flugaskar. Just dessa två är älsklingar. Det är snusdosor från släktingar som inte längre är i livet. När man gå till det närmaste fiskevattnet Har man ju en bra aning om vilka flugor som ska med. En sån här Ask innehåller väl överskådligt ett tjugotal flugor. Jag gillar gamla klenoder. Angående att sända dem i den här tråden som ju handlar om knivar så blir svaret att jag skar till Foamet med min manbug.
Bosse
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg