Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är ju en kökskniv. Inget jag skulle tälja med.
En kökskniv är det absolut inte på något sätt. Därtill är bladet för kort och för tjokt.

Det rör sig snarare om en camping/jakt/grovrensningskniv för fisk. Knivens sämsta disciplin är pga dess konstruktion täljning och andra typer av träbearbetning.

Men. Som en del av oss redan nämnt i tidigare inlägg så kan man inte få ”allt” i en enda kniv!! Det betyder att man får skjuta användningsområdet åt någotdera hållet. I det här fallet får således täljandes en något underordnad betydelse till förmån för mångsidigheten 😉.

-Paul-

Jag gillar dem alla bäst i sitt riktiga utförande. Blir för nära egg och vassa hörn annars för mig som ofta är halkig av blod och slem.

Bosse
Som sagt, allting handlar om kompromisser 😁. Om utförandet på eggslutet är korrekt utfört så blir det varken halkigt eller på något sätt obekvämt.

Det är tyvärr svårt att på bild visa exakt vad man menar men själva fingeruttaget är avfasat och tillräckligt vinklat så att fingrarna på intet sätt har chans att glida över eggen.

Jag är säker på att risken att skära sig inte har ökat jämfört med originalutförande 😎.

-Paul-

Bara att beställa en custom. Blir 'ändå inte så dyrt. För 2-3-4000 får du en förnämlig kniv. Jag tycker att den finska kniven som henjon postade bild på ovan är en förträfflig kompromiss. Möjligen ska bladet vara planslipat istället. Be en knivsmed göra något liknande i ett bra rostfritt stål, med en kydexslida till. Den här killen är en konstnär och har stenkoll. Här ett par exempel på hans alster. Be honom göra något t ill dig. Ligger bra i pris också.

https://www.manchevknives.com/

Ytterligare ett förslag på custom med bra attribut som skulle vara fullt funktionsduglig. Från USA.

Bilagor

• BFD67960-4D2B-4A0D-8D2E-190989BBDB1B.jpg
    BFD67960-4D2B-4A0D-8D2E-190989BBDB1B.jpg
    90.2 KB · Visningar: 435
2. Kul projekt! Vi hoppas förstås på fina bilder på din färdiga kniv ;). Håll oss gärna uppdaterade under hela processen.

~Paul~

Den här går framåt, nyss fått första hårdvaxoljan. Lekte med lite vinklar i handtaget. Dåligt foto med konstiga skuggor, den är bättre hopsatt än det ser ut. Jag orkade inte vänta på en försenad träleverans av finare slag så det fick bli gammal egen ek, tyvärr. Denna skulle nog också klara både fisk och lite täljning rätt ok, tror jag :)

Bilagor

• 1EE9F49C-C2A8-4C34-8172-2EC86249F9F7.jpg
    1EE9F49C-C2A8-4C34-8172-2EC86249F9F7.jpg
    104.5 KB · Visningar: 401
Härligt! Inget fel på gammal ek!

Det var ju (ännu ett) rent experiment, så har haft ”lagom” ambitionsnivå på allt. Filen var helt extremt hård, slet rejält på bandet, men roligt att skapa något nytt av något gammalt. Den får tills vidare bli äldsta grabbens fiskekniv, tror jag. Jag ska också göra ett allra första försök på vikslida av lite läderdelar som ligger och skräpar. Lovar dock inga bilder på den, lär bli sjukt ful :)

Det var ju (ännu ett) rent experiment, så har haft ”lagom” ambitionsnivå på allt. Filen var helt extremt hård, slet rejält på bandet, men roligt att skapa något nytt av något gammalt. Den får tills vidare bli äldsta grabbens fiskekniv, tror jag. Jag ska också göra ett allra första försök på vikslida av lite läderdelar som ligger och skräpar. Lovar dock inga bilder på den, lär bli sjukt ful :)

Hehe. Lädret blir säkert kanon. Min första läderslida var inte direkt grann däremot. Finns någonstans djupt begraven här i tråden...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg