Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra köp. Ska också skaffa en när maskinerna är i gång här snart. Vilken köpte du? Engångs eller med utbytbara filter?
Köpte ett par passivt ventilerade korgglasögon med imskydd från 3 m nyligen. Känns väldigt relevant när det sprutar gnistor och metalldamm. Viktigare än masken skulle jag säga, för en hobbyist.

Utbytbara. Ja du, satte ett metallspån i kinden bara härom dagen...

Det är ingen som förnekar att kvartsdamm är farligt. Däremot är det fel att det är "farligare" än asbest. Snäckskal är mest bestående av kalk, så det behöver du inte vara så rädd för i jämförelse med kvarts och asbest ☺️

Åter till trådens riktiga ämne då.

Nu har jag ju inte lyckats läsa alla coola inlägg här, men undrar ändå hur man får en kniv riktigt vass - vad behövs då ? Och vilken kniv skall jag ha till fisk, och vilken kniv till att fixa ved till elden ? Vad är skillnaden ?

Min gamla fil börjar närma sig slutprodukt så smått, dock kvarstår fix av diverse detaljer. Kul projekt faktiskt. Det var inte meningen från början, men det blev en mindre kökskniv till slut :)

Bilagor

• CC5FF1F3-128B-4C78-8CB0-495B9AA1E4BA.jpg
    CC5FF1F3-128B-4C78-8CB0-495B9AA1E4BA.jpg
    110.3 KB · Visningar: 491
Trevligt. Vad blev det för trä denna gång?

Bra fråga! :) För första gången är jag osäker, fick några vrilar av en bekant jag tappat kontakten med. Alvril kanske? Någon idé? Relativt mörkt trä, åt det mellan bruna/bruna hållet. Väldigt hårt, brändes lätt på bandslipen.

Du är riktigt duktig henjon. Hoppas jag får liknande resultat när jag kommer igång.

Du vinner förstapris i ödmjukhet, MAW :)
En annan sak, du var ju, om jag minns rätt, inne på en enkel ”ässja” av tegel + blåslampa. Jag kommer börja leka med det där i helgen, tänkte jag. Har nu en blåslampa men hinner inte fixa eldfast tegel utan tänkte ta vanligt rödtegel för en prototyp/test. För ovanlighetens skull tänkte jag kolla intelligensnivån i detta så att det inte exploderar eller så. Hittar inte med enkelhet info på nätet, någon som vet om rödtegel klarar en omgång av 1000+ grader utan att ta med sig mig till Sankte Per?

Ta du varvet via bygghandel och köp dina eldfasta tegel för även om ytan känns torr kan det finnas fukt i centrum och ångexploderande tegel eller natursten är inte att leka med.
Har varit med och plåstrat om strandgrillare vid medelhavet, som stoltserar med icke istidstryckt sten.

go tur

Ja, jag hade inte heller kört med vanligt tegel. Möjligen lecablock. Lycka till! Och posta bilder här, oavsett om de är på din ässja eller akutmottagningens väntrum.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg