Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det förutsätter:

1. Att man är på en plats där flinta finns.
2. Att man kan hittar den flinta som finns.

Behöver man "överleva" i Sverige har de flesta större chans att hitta en tappad BIC-tändare än de har att hitta flinta.

Off-topic men:
Fast flinta här går att byta ut mot vanlig kvarts.

Eldstål wiki.

Det som kan vara "jobbigt" för den okunnige är att "få tag på kolpapper". Det går dock att tillverka själv av textil, rep eller tickor väldigt enkelt, om man någon gång har tillgång till eld och en sluten behållare.

Jag har inte testat själv men jag tror också att det går att göra en bredare borr i ett bågdrill set och när man kör så är det lufttätt mellan träbitarna och där bildas kolpulver som går att antända med gnistor. Såklart så är det ju en bonus om det börjar glöda av sig själv när man håller på. Du behöver träslag som håller tätt och ger kolpulver med lätthet.

Det är just syrefattigheten under processen som ger det antändbara kolpulvret. Eskimåernas strapdrillar kan vara mer effektiva än bågdrillen, men kräver lite mer förarbete.

Senast ändrad:
Off-topic men:
Fast flinta här går att byta ut mot vanlig kvarts.

Eldstål wiki.

Absolut, den stora skogsbranden i Västmanland var (väl?) ett exempel på det. Fast frågan är om det är en metod man ska lita på (om man befinner sig på fastlandet norr om Skåne och Blekinge) i en så stor omfattning så att det ska styra ditt val av bladmaterial (på samma sätt som det kan göra om du befinner dig på en plats där flinta finns i naturen)?

Det förutsätter:

1. Att man är på en plats där flinta finns.
2. Att man kan hittar den flinta som finns.

Behöver man "överleva" i Sverige har de flesta större chans att hitta en tappad BIC-tändare än de har att hitta flinta.

I Skåne: ofta inget problem på flera ställen, t.ex. i leråkrar.
Annars: ta med lite ändamålsenlig flinta i nödpackningen.
Öva hemma, det är ett tips - detta är är ganska svår konst, väl i klass med att spela ett töntigt mobilspel. (Ja , jag vet... vi har inte haft krig på hundratals år... men imorgon kan ryssen ha invaderat Gotland och kör hybridkrig i hela Sverige för att avleda.)

Hur ofta hittar du tappade BIC-tändare, som fungerar? Jag har aldrig hittat någon.

TOPS BOB har en fördjupning för din drillborr i skollorna. Så att du inte ska slita up din handflata.
Se https://youtu.be/79VczB8apXE

På flera sätt en enastående kniv. Kanske lite väl tung, bara...
Att hålla i den är 100% sinnlig njutning.
Synd bara att kydexfodralet inte är i samma klass. Man får sy sig ett läderdito. Det läderfodral som erbjuds av TOPS imponerar ej, tycker jag. Men läderfodralet till min TBS Boar fungerar bra till min BOB också.
TBS har faktiskt flera läderfodral som fungerar bra med många knivar.
T.ex. detta: https://www.thebushcraftstore.co.uk/tbs-leather-standard-brown-knife-sheath-34281-p.asp

Bilagor

• IMG_2433.jpg
    IMG_2433.jpg
    40.3 KB · Visningar: 472
Senast ändrad:
I Skåne: ofta inget problem på flera ställen, t.ex. i leråkrar.
Annars: ta med lite ändamålsenlig flinta i nödpackningen.
Öva hemma, det är ett tips - detta är är ganska svår konst, väl i klass med att spela ett töntigt mobilspel. (Ja , jag vet... vi har inte haft krig på hundratals år... men imorgon kan ryssen ha invaderat Gotland och kör hybridkrig i hela Sverige för att avleda.)

Hur ofta hittar du tappade BIC-tändare, som fungerar? Jag har aldrig hittat någon.

Inte särskilt ofta. Ändå är chansen, som jag skrev, större "för de flesta i Sverige" (dvs de som inte ägnar sig åt "överlevnad" på skånska leråkrar) att hitta en BIC tändare än att hitta flinta.

Få skulle nog ens åka till Skåne för att leta efter flinta att lägga i sin nödpackning när det finns andra alternativ.

Om du ändå är beroende av innehållet i din nödpackning varför låta flintan bestämma vilket material du ska ha i ditt knivblad?

Om du ändå är beroende av innehållet i din nödpackning varför låta flintan bestämma vilket material du ska ha i ditt knivblad?

Du synes mena: "om det finns flinta, så ska du ha knivblad av kolstål".
Riktigt så är inte logiken, som jag ser det. Snarare: givet kolstål, så kan du göra vissa saker som du inte kan göra med rostfritt.

Inte särskilt ofta. Ändå är chansen, som jag skrev, större "för de flesta i Sverige" (dvs de som inte ägnar sig åt "överlevnad" på skånska leråkrar) att hitta en BIC tändare än att hitta flinta.

Flinta och lavasten "exporterades" flitigt från stenåldern ända fram till vikingatiden, från Halland och Skåne norrut. Sannolikt är det enklare att hitta flinta i Norrland än BIC-tändare som funkar.

Du synes mena: "om det finns flinta, så ska du ha knivblad av kolstål".
Riktigt så är inte logiken, som jag ser det. Snarare: givet kolstål, så kan du göra vissa saker som du inte kan göra med rostfritt.

Inte riktigt, ska du välja kolstål för att "det går att göra upp eld tillsammans med flinta" förutsätter det givetvis på att det finns flinta.

För de flesta norr om Skåne är det inte värt besväret att leta efter den flinta som "exporterades" utan man får anpassa sig efter förutsättningarna och välja andra metoder för att göra upp eld än kolstålsknivblad och flinta.

Det är nog snarare tvärtom. Det blir i längden olidligt att i samband med varje slipsession försöka bibehålla en ”äkta” skandinavisk slipas eftersom det skulle innebära att du tillika varje gång måste avlägsna material/stål från hela dess yta.

Jag hade tråkigt häromkvällen och slipade med 600 och 800 sandpapper så nu är den vass igen men inte perfekt - ska stroppa med slipmedel så blir den nog riktigt bra. Jag behöll den sekundära äggen som du föreslog :)

Nu har jag såklart ändå blivit sugen på en ny kniv och har snubblat över Norska Helle Utvær:
En väldigt fin fulltångekniv med Sandviks 12C27, björkhandtag, läderslida för strax över 1000-lappen.
http://www.helle.no/products/knives/utvaer/

Någon som har erfarenhet med Norska Helle?
Deras Temagami CA verkar också lite intressant med kolstål och lite längre blad.

Annars har jag sneglat på de lite vanligare knivarna:
Mora Garberg och Fällkniven F1 (XXL har bra pris på VG10-versionen)
Någon mer kniv man bör ta i beaktning när man letar för runt 1000 kronor?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg