Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Intressant, hade ingen aning om Al Mar tillverkade! Slidan till min ser annorlunda ut, dock mkt gedigen!

[wQUOTE=dePaul;800206]Så är det. Det är anledningen till att den är min favoritkniv :).

Det har rests röster som kritiserar materialet i greppet (homogent aluminium med en mycket speciell och greppvänlig Epoxy-beläggning). Kritiken har gått ut på att materialet kan bli kallt i minusgrader och därför obekvämt att hantera med bara händer.

Personligen använder jag vantar/handskar när temperaturen sjunker under noll. Dessutom bär jag min kniv antingen under ytterkläderna eller i ryggsäcken. Aldrig utsatt för direktväder, m a o. Eftersom det mycket bekväma greppet är väl tilltaget även för mina förhållandevis stora händer och dessutom utrustat med ett fånglinehål så blir således handtagsmaterialet en ickefråga.

Modellen designades av Al Mar (!) 1975 och tillverkades mellan 1976 - 1989.

~Paul~

PS Ett litet tillägg. I denna serie ingick 6 modeller, allt från en mindre jakt/fiskekniv till modellen som vi avhandlar här och som är den största.[/QUOTE]

Bilagor

• 40A7AA18-FBDE-4409-8E1E-9246C9B6328A.jpg
    40A7AA18-FBDE-4409-8E1E-9246C9B6328A.jpg
    26.5 KB · Visningar: 432
Nej, den har jag kanske heller inte sett tidigare. Jag antar att du ropat in den på Trattis? Ibland får man tag i knivar som någon har moddat ;).

~Paul~

Den kommer nog från tradera. Då är det säkert en egen design nån har gjort. Men snyggt gjort tycker jag!

Jag behöver köpa en knivslip. Den ska helst vara liten så den enkelt går att lägga undan.
Framförallt köksknivar, av alla storlekar, men också fällknivar vill jag slipa.
Har kollat på lansky, edge pro och edgepal chef.
Lite olika priser, framför allt lansky är mkt billigare, men hur mkt användarvänligare är tex edgepal som är dyrast? Och hur mkt måste man komplettera för att ha det man behöver.
Vad tycker ni?

Den kommer nog från tradera. Då är det säkert en egen design nån har gjort. Men snyggt gjort tycker jag!

Jag behöver köpa en knivslip. Den ska helst vara liten så den enkelt går att lägga undan.
Lite olika priser, framför allt lansky är mkt billigare, men hur mkt användarvänligare är tex edgepal som är dyrast? Och hur mkt måste man komplettera för att ha det man behöver.
Vad tycker ni?
Det där med slipning/bryning skulle behöva en egen tråd. Ämnet är så stort att du riskerar få en massa tips som i princip alla skiljer sig åt.

Jag har använt det mesta och slutligen alltid hamnat på samma system, nämligen Spyderco Triangle Sharpmaker. Den är nämligen så pass okomplicerad och liten i formatet att den enligt min åsikt är den klart behändigaste av dem alla ifall man inte vill slipa på frihand.

Sharpmakern är dock inte lämplig till grövre omslipningar/reprofileringar och bladformanden. Den avverkar inte så mycket material som krävs därtill.

När jag kör på tyngre arbeten så använder jag antingen min Mado Superschliff, diamant i olika grovlekar eller sandpapper på frihand. Jag har använt Tormek och Kirunaslipen men gått ifrån dem eftersom de är bökiga och svåra att gå ned i små vinklar med utan att äventyra eggprofilen. Det är m a o lätt att få en vågig egg trots jiggarna när man sysslar med seriösare och tyngre arbeten.

System som Edge Pro bygger på en styrpinne och en platta på vilken bladet ligger. Styrpinnen kan vinklas olika djupt och därmed ändras vinkeln med vilken man slipar. Det finns många liknande system som går ut på ungefär samma teknik/metod.

Återigen, jag har använt två av dem utan att vara överväldigad. Alla system har sina starka men också svaga punkter. Det bästa resultatet får man, enligt min mening, genom att kombinera två eller t o m tre system/tekniker. Till exempel Mado, därefter Sharpmaker och slutligen strigling på frihand.

Ofta handlar det om att ta ned vinkeln på hela slipfasen till en liten vinkel för att därefter aptera en större vinkel på själva arbetseggen (primäreggen, enligt svensk vokabulär/terminologi).

Slipfas.jpg

På det viset får man fram en egg som trots sin förhållandevis stora primärvinkel går igenom organiskt material utan större motstånd eftersom den (primärvinkeln) är så pass liten, samtidigt som sekundärvinkeln är mycket snäv. Med andra ord. Bladet glider igenom materialet utan större friktion.

Avslutningsvis. Det är som sagt svårt att ge konkreta råd. Det bästa är att testa sig själv fram och därefter bestämma vad som passar en bäst. Det krävs dock förstås att man har tillgång till olika system/metoder, vilket kan vara svårt.

~Paul~

Vad tycker ni?

Jag äger många sliputrustningar, även Spydercos Sharpmaker. Numera vässar jag dock alla mina knivar på frihand.
Till köksknivar tycker jag att Dianova och Fällkniven fungerar bra. På bilden dessutom en Mac.
/Lux

Bilagor

• DSC_0833.jpg
    DSC_0833.jpg
    22.6 KB · Visningar: 372
  • DSC_0826.jpg
    DSC_0826.jpg
    30.3 KB · Visningar: 358
Resekit

Resekit:
Fällkniven CC4.
Dianova Lapstone Classic Short.
Strigel med Puma No3 kromoxid.
/Lux

Bilagor

• DSC_0818.jpg
    DSC_0818.jpg
    24.6 KB · Visningar: 365
  • DSC_0823.jpg
    DSC_0823.jpg
    31.3 KB · Visningar: 371
Jag slipar med DMT diafold och spyderco duosharp mest. Sen strigling med pasta. Köksknivarna kör jag på bandslip 240-->400 korn sen strigling.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg