Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De flesta brukar ju åtminstone gilla Axis-låset ;).

~Paul~

Så kan det vara, men jag har den egenheten att jag mest gillar "lockback" som låsmekanism på fällknivar. Som på Spyderco Delica och på EKA Swede 9 - även om den senare har en specialare: bladspärren är längst bak på handtaget.

En enkel och stabil konstruktion.
Nackdelen är givetvis att det är svårt/omöjligt att fälla bladet med en hand, men den cirkuskonsten kan jag klara mig utan.;)

Axis-låset är väl precis det slags konstruktion där det kan släppas in smuts som stör mekaniken? Många rörliga delar, svår att plocka isär och få ihop igen.

Ruikes skållor avtagbara?

Köpte i veckan en Ruike Hussar, har inte hunnit testa den ute än. Men passform, skärpa och grepp har inte mycket mer att önska. Till det lilla jag betalade är jag förvånad över att få så mycket åter!

Du har förresten inte råkat pilla med skållorna för att se om de är avtagbara... Tänkte göra egna till den jag köpt (Ruike Fang)

Axislock versus lockback

Axis-låset är väl precis det slags konstruktion där det kan släppas in smuts som stör mekaniken? Många rörliga delar, svår att plocka isär och få ihop igen.

Om man utsätter båda konstruktionerna för samma behandling slår jag vad om att lockbacken slutar låsa bladet innan axislocken får några problem.

/John

Om man utsätter båda konstruktionerna för samma behandling slår jag vad om att lockbacken slutar låsa bladet innan axislocken får några problem.

/John
Benägen att hålla med. Har bara hört om havererade Axislock vid två-tre tillfällen. Däremot har jag hört många fler som haft problem med lockbacklåset.

~Paul~

Axislåset är en tämligen enkel konstruktion i sin genialitet. Det enda som ibland (mycket sällan) kan "gå sönder" är den lilla omegaformade fjädern. Men som sagt, jag har bara hört om två-tre fall på nästan 20 år.

Andra fördelar man har gentemot lockback är att fingrarna inte korsar en potentiell väg för bladet, dvs att man inte greppar runt handtaget på samma sätt som hos en lockback och på det viset inte riskerar att skära sig.

Jag är dessutom inte säker på att ett fel på lockbacken är enklare att åtgärda än det på en Axislock. På en lockback är det oftast den där lilla sprinten som är pivot i själva fällningsmekaniken som genom slitage eller våld kan gå sönder. Den är inte alltför lätt att åtgärda för en amatör. Däremot kan vilken amatör som helst fixa ett Axislock eftersom de flesta modeller med denna typ av bladlås är utrustade med Torx-skruvar.

En annan fördel Axislocket har är att det i princip är omöjligt för kniven att öppna sig i fickan. Detta är ju något som då och då händer med både lockbackar och framför allt linerlockar.

Lite läsning i ämnet:
http://www.dougritter.com/pop_up_axis_lock.htm

Bilagor

• Axislock.jpg
    Axislock.jpg
    9.2 KB · Visningar: 486
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 465
Jag tänkte på mer "normala" problem som smuts, grus, etc. D.v.s. underhållsproblemen.

Förslitning av mekanik är svåra problem oavsett konstruktion. Men det hänger ofta ihop med föregående problem.

Man kan tänka sig att den tunna stålspiralen i axislåset är en svag punkt - tillika en reservdel som kanske kan vara svår att ersätta och få på plats?

Senast ändrad:
Dessutom har varje kniv väl två omegafjädrar? Kniven funkar utmärkt med endast en av dem. Håller dock inte med om att lockbackar öppnar sig lättare i fickan. Tycker snarare att det kan vara ett problem med Axis. Jämför till exempel en Benchmade 710 och en Buck 110 ...

En annan fördel Axislocket har är att det i princip är omöjligt för kniven att öppna sig i fickan. Detta är ju något som då och då händer med både lockbackar och framför allt linerlockar.

Lite läsning i ämnet:
http://www.dougritter.com/pop_up_axis_lock.htm

1. Jag tänkte på mer "normala" problem som smuts, grus, etc. D.v.s. underhållsproblemen.

2. Förslitning av mekanik är svåra problem oavsett konstruktion. Men det hänger ofta ihop med föregående problem.

3. Man kan tänka sig att den tunna stålspiralen i axislåset är en svag punkt - tillika en reservdel som kanske kan vara svår att ersätta och få på plats?

4. Det kan kanske bero på att Benchmade har haft patent på axislåset och att alla andra tillverkare (=majoriteten) har använt andra låstyper.
1. Även när det gäller smuts så är Axislocken överlägsen. Vet inte om du läste den länkade artikeln. Bland annat står det att läsa:
"Lock reliability involves how likely the lock will lock under various conditions and whether it might inadvertently open. Lockbacks tend to be somewhat less sensitive to dirt and fluid contamination than liner locks, but both are susceptible (känsliga). In a lockback, a bigger danger is that accumulations of lint and dirt in the recess of the locking tang which can prevent the lock from fully engaging.......slow or "soft" opening doesn't allow the lock to engage the tang with full effect and it more easily slips as a result.

The AXIS Lock inherently provides far less opportunity for a less than full engagement. Its design, a ramp with a round bar lock riding up it, is inherently self-engaging and also less susceptible to any wear problems since it is self-correcting. Any wear that might occur will simply result in the lock engaging the tang more fully. It is also pretty much self-cleaning and slow opening doesn't seem to make any difference in how tightly it locks. It can only slip if both springs failed at the same time, an unlikely event. The two "omega" springs are somewhat redundant and even should one fail, there is adequate tension to engage the lock with just one."

Med andra ord så är Axislocken mindre känslig för smuts och därmed oavsiktlig nedfällning av bladet. Observera att Axislocken består av 2 Omegafjädrar! Så även om en av dem skulle råka gå av så funkar den andra till den grad att locket i sin helhet inte havererar.

2. Se punkt nr 1.

3. Omegafjädrarna finns lätt att tillgå på diverse sajter och kostar inte många ören. Bl a så kan man beställa genom Lamnia.
Hur som helst. Jag har lekt med att plocka isär en och annan Axislock för att kolla ifall det är möjligt att tillverka fjädern hemmavid. Det var absolut inga problem. Jag använde en hårddragen rostfri ståltråd från Sandvik och bockade till den med hjälp av en elektroniktång. En mycket enkel åtgärd gjord på några minuter.

4. Så kan det vara men det är trots allt Benchmade vi diskuterar här?!? ;)

~Paul~

Dessutom har varje kniv väl två omegafjädrar? Kniven funkar utmärkt med endast en av dem. Håller dock inte med om att lockbackar öppnar sig lättare i fickan. Tycker snarare att det kan vara ett problem med Axis. Jämför till exempel en Benchmade 710 och en Buck 110 ...
Vi skrev samtidigt. Därför svarar jag i ungefär samma andemening som du gällande Omegafjädrarna :).

För att aktivt få ut bladet på ett Axislås så måste du antingen fastna i fickan med tumknoppen (gäller även lockbackar!) eller medvetet trycka ned utfällningsknappen på handtaget. Därför är Axislock säkrare än en del lockbackar.

Observera att många lockbackar är mycket säkra och inte äger detta problem. Men som bekant så finns det avsevärt fler tillverkare som utrustar sina alster med lockback än de som utrustar dem med Axislock ;). Därför finns det en stor variation i säkerheten hos de olika tillverkare.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg