Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ruike

Gjorde en sökning i forumet på Ruike men fick inga träffar, trots att jag har en förnimmelse av att ämnet behandlats, om än kort. Har någon här provat dessa till synes prisvärda knivar, och i så fall hur lyder omdömet?

TBS Boar har jag haft ögonen på ett tag nu. Köpte du din från England?

~Paul~

Ja, från tillverkarens egen internetbutik.
Se https://www.thebushcraftstore.co.uk/the-boar-371-c.asp

Just nu är dock Esee 4 min ögonsten... jämte Fällkniven F1, en kärlekskonflikt som i ett slags lustspel. "Jag vet inte varför" - för att citera Lisa Nilsson.

Och vidare:
"Varje gång jag ser dig är det som om allting stannar till, och jag vet inte varför men varje gång jag ser dig känner jag att det enda jag vill, är att komma dig nära..."

Gjorde en sökning i forumet på Ruike men fick inga träffar, trots att jag har en förnimmelse av att ämnet behandlats, om än kort. Har någon här provat dessa till synes prisvärda knivar, och i så fall hur lyder omdömet?

Köpte i veckan en Ruike Hussar, har inte hunnit testa den ute än. Men passform, skärpa och grepp har inte mycket mer att önska. Till det lilla jag betalade är jag förvånad över att få så mycket åter!

Jag köper hellre amerikanskt (Spyderco och Esee, m.fl.) än produkter från den kinesiska diktaturen (Ruike produceras i Guangxi). Världen gör ett stort misstag i att gulla med Kina.

Västproducerande knivar kostar vad de kostar på grund av rimliga arbetsvillkor - olikt dem i en kommunistisk och självupptagen diktatur.

Hur som helst så visar du upp ett gäng trevliga knivar. Det är en trevlig sysselsättning när man väljer "dagens kniv/knivar" :).

Igår blev det för min del en Benchmade 707 Sequel:
~Paul~

Jag har aldrig hittat något jag riktigt gillar hos Benchmade. Men till viss del liknar ju produktutbudet Spydercos, som väl är snäppet äldre (grundat 1976 - Benchmande har bara runt 30 år på nacken).

TOPS och Esee är ännu yngre (1998 resp. 1997).
Min nästa kniv blir sannolikt en TOPS C.A.T. ...såvida jag inte är nöjer mig med min lilla samling med runt ett dussin eller ett tjog knivar, fällknivar och fastbladare för utebruk - mestadels Mora, givetvis.

Jag har aldrig hittat något jag riktigt gillar hos Benchmade.
De flesta brukar ju åtminstone gilla Axis-låset ;).

I det stora hela föredrar jag också Spyderco framför Benchmade men man kan inte komma ifrån att den senare trots allt har en del fina modeller. Det som jag gillar med de pjäser som jag brukar bära på är att de alla skär extremt effektivt, antingen pga en effektiv slipfas.

Sequel-kniven är ett exempel på det. Jag har sänkt vinkeln något (kanske syns på bilden?) så nu formligen glider bladet igenom organiskt material utan större friktion. Stålet är 154CM. Inget märkvärdigt men hyfsat trots allt.

~Paul~

Multiverktyg - favoriter.

Favoriter när det gäller multiverktyg:
Victorinox Swisstool Spirit.
Leatherman Rebar.
/Lux

Bilagor

• DSC_0643.jpg
    DSC_0643.jpg
    26.1 KB · Visningar: 413
  • DSC_0644.jpg
    DSC_0644.jpg
    26.5 KB · Visningar: 399
  • DSC_0649.jpg
    DSC_0649.jpg
    29.2 KB · Visningar: 409
  • DSC_0654.jpg
    DSC_0654.jpg
    23.5 KB · Visningar: 398
  • DSC_0658.jpg
    DSC_0658.jpg
    28.5 KB · Visningar: 410
  • DSC_0659.jpg
    DSC_0659.jpg
    22.7 KB · Visningar: 409

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg