Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Helt sant Paul, du har så rätt. Dåligt humör idag gjorde mitt svar onödigt vasst tillbaka till Seobserver.

Dock kan man kanske tänka sig lite för hur man formulerar sig om man vill ha andra/nya åsikter och infallsvinklar i trådar...eller för den delen nya medlemmar på utsidan!

Just "...som de som inte brukar knivar inte förstår." är rätt nedlåtande ;). Alla har vi varit noviser med begränsad kunskap inom något område, eller hur?

Ha det gott!

Helt sant Paul, du har så rätt. Dåligt humör idag gjorde mitt svar onödigt vasst tillbaka till Seobserver.

Dock kan man kanske tänka sig lite för hur man formulerar sig om man vill ha andra/nya åsikter och infallsvinklar i trådar...eller för den delen nya medlemmar på utsidan!

Just "...som de som inte brukar knivar inte förstår." är rätt nedlåtande ;). Alla har vi varit noviser med begränsad kunskap inom något område, eller hur?

Ha det gott!
Håller med dig på alla punkter.

Ha det gott tillbaka :).

~Paul~

Vad används en fånglina till :)? Kan se poängen vid fiske från båt, men enda kniven jag tappat är en filékniv som vi glömde på en relingsmonterad skärbräda, hah!

KJ Eriksson 703 Excellent:
Min%20KJ%20Eriksson%20703%20Excellent.jpg

Min%20KJ%20Eriksson%20703%20Excellent%202.jpg

Min%20KJ%20Eriksson%20703%20Excellent%20slida%202.jpg

Min%20KJ%20Eriksson%20703%20Excellent%20slida.jpg

Återigen är bladet perfekt utformat men greppet är inte optimalt utformat. Det både saknar fånglinehål, är för kort för mina stora händer och dessutom är utrustat med fingerrelief.

Slidan är dock riktigt fin!

~Paul~

Vad används en fånglina till :)? Kan se poängen vid fiske från båt, men enda kniven jag tappat är en filékniv som vi glömde på en relingsmonterad skärbräda, hah!
Enligt min mening så är fånglinans största tillgång ett säkrare/fastare grepp där risken för att handen skall glida ner över bladet är minimerad.

Det kräver dock att man håller kniven på ett speciellt sätt. Har visat den här bilden tidigare:
Fnglinegrepp.jpg

~Paul~

I den klassen platsar även en Mora #3 oxså.
Ursäkta men allförmånga diskuterar i detalj och visar upp helt obrukade knivar. Polerar ni upp bladen ofta?

Jag vill inte vara tyken men redskap skall man väl bruka?

Mora 120 och 160 är mina täljfavoriter när skedknivar inte behövs.

go tur

I den klassen platsar även en Mora #3 oxså.
Ursäkta men allförmånga diskuterar i detalj och visar upp helt obrukade knivar. Polerar ni upp bladen ofta?

Jag vill inte vara tyken men redskap skall man väl bruka?

Mora 120 och 160 är mina täljfavoriter när skedknivar inte behövs.

go tur
Vet inte hur andra beter sig men själv så äger jag både användarknivar och samlarknivar. Det gäller också de knivar som jag visat upp på bilderna här ovan ;).

Dina knivar är utpräglade täljdito. Men menar du inte 120 och 106?

~Paul~

Skaffade en Brusletto Nansen på XXL för ett tag sedan. Gillar kniven trots enkelt utförd och `taskig´ finish på handtaget. Vikten är bara 85 gram, 120 med slidan så jag skall prova att ha den med på nästa Sarek-utflyckt.

Bilagor

• Brusletto Nansen.jpg
    Brusletto Nansen.jpg
    204.6 KB · Visningar: 557

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg