Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Enligt min mening så är fånglinans största tillgång ett säkrare/fastare grepp där risken för att handen skall glida ner över bladet är minimerad.

Det kräver dock att man håller kniven på ett speciellt sätt. Har visat den här bilden tidigare:
Fnglinegrepp.jpg

~Paul~

Halaj!

Får en novis här komma med en fråga? Det hör ihop med diskussionen ovan här
Jo, det här med ricasso. Vilken funktion har den egentligen?
Som jag tidigare har fattat det brukar den oftast finnas på huggare. För att liksom understryka att kniven inte är till för att tälja med. Men om man nu_måste_det har man ett urtjack närmast skaftet, att sätta pekfingret i så att handen kommer närmare täljobjektet. Men varför inte ha eggen gående ända till skaftet? För knivens ergonomi blir ju helt kass om man håller kniven med pekfingret där.
Kniven i bild är uppenbarligen ingen huggare. Så vad är tanken egentligen?

//T

Ser att Mora 160 numera är en köksbänksamatur!
Min Slöjdkniv har 105 mm långt blad och återfinns inte länge i Moras katalog. Ledsen om jag förvirrat begreppen.

go tur

det här med ricasso. Vilken funktion har den egentligen?.....varför inte ha eggen gående ända till skaftet? För knivens ergonomi blir ju helt kass om man håller kniven med pekfingret där.
Personligen är jag inte förtjust i ansatser/ricassoer som du kanske känner till :).

Teorin bakom amerikanernas förtjusning i ricasso är att bladet blir enklare att slipa, dvs att man inte tangerar greppet, att konstruktionen blir stabilare/starkare, att inpassningen blir bättre och enklare samt att det ser estetiskt tilltalande ut.

En sak är säker, det blir avsevärt enklare att tillverka kniven genom att slänga på en ricasso i stället för att låta bladet med sin egg gå ända in i handtaget ;).

~Paul~

Ser att Mora 160 numera är en köksbänksamatur!
Min Slöjdkniv har 105 mm långt blad och återfinns inte länge i Moras katalog. Ledsen om jag förvirrat begreppen.

go tur
Fast jag undrar om du inte har svängt om siffrorna. Den Frost-modell som du syftar på heter nämligen 106 och har förmodligen alltid gjort det.

KJ Eriksson hade ju sina motsvarande modeller 1260 och 1261. Kan det vara så att du blandar ihop dessa två tillverkares modellnamn?

~Paul~

Som en av de ricassoavskyende här, så kittlade det till lite i knivtarmen idag när jag kollade in Spydercos 2017 linje.

D'Allara
Polestar
Lil' Nilakka

Polestar ser mycket trevlig ut som EDC.

Bilagor

• SP82GP3.jpg
    SP82GP3.jpg
    13.9 KB · Visningar: 623
  • SP220GPGY.jpg
    SP220GPGY.jpg
    15.8 KB · Visningar: 650
  • SP221GPWH.jpg
    SP221GPWH.jpg
    11.6 KB · Visningar: 638
Och fast de här har lite större avstånd mellan egg och grepp, så väcker de mitt intresse lite.

Paramilitary 3
Baby Jess Horn

Bilagor

• SP223GPnt.jpg
    SP223GPnt.jpg
    35.6 KB · Visningar: 596
  • SPCX08GGYP.jpg
    SPCX08GGYP.jpg
    10.5 KB · Visningar: 672
Lil' Temperance har också liten ricasso men är kanske lite för knubbig för min smak.

Bilagor

• SP69GP3.jpg
    SP69GP3.jpg
    14.2 KB · Visningar: 665
Angående Manly knivarna, sugen på att beställa en Patriot, men är det värt att lägga till 30€ för att få cpm154 stål istället för d2?
Är cpm154 jämförbart med vg10?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg