Stort knivintresse - välj din favoritkniv

När jag testade kniven i helgen störde jag mig mer på bakre delen av skaftet. Parerstången? eller främre skyddet störde inte särskilt. :)

Jag har precis samma erfarenhet som du när det gäller den nya Robusten. Jag har helt enkelt täljt bort den bakre "pluppen" på mina då den är helt galet i vägen när jag brukar kniven. Det främre skyddet stör mig inte alls.

Har också lite för stora händer för det skaftet. Har en Kansbol och Eldris på väg hem. Där ser förutsättningarna bättre ut.

Då var det inte bara jag! Men som Anders skrev, känns som en hyfsat lätt åtgärd :).
Någon mer än jag som patinerat sin Mora än?

Pauls moddning kan jag förstå. Parerstänger och rickasso förstör momentet som de som inte brukar knivar inte förstår.
Paul stör du dig inte på bladstyvheten?

go tur

Pauls moddning kan jag förstå. Parerstänger och rickasso förstör momentet som de som inte brukar knivar inte förstår.

go tur
Oj, ursäkta att jag som novis uttalade mig!

När räknas man som "att bruka kniv"? Har använt kniv vid lättare friluftsliv och fiske i ca 20 år, räcker det?
Förvisso har jag bara använt den, inte bekymrat mig om rätt eller fel.
Först nu har jag ens funderat på uppbyggnad, stål och eggvinkel. Men tycker det har gått hyfsat bra ändå :). Detta även om jag haft fel teknik.
Sen verkar det ju vara minst 2 till som likt jag störde sig mer på bakänden än parerstången. Tycker att det viktigaste är att kniven ligger bra i handen, sen får folk ändra hur de vill. Helt säkert har depaul rätt, men för mitt bruk får nog parerstången vara kvar :).

go tur
Helt klart är ett semiflexibelt, tunt blad ruskigt effektivt till täljning och diverse lättare träarbeten.

Den här modellen är framtagen med hänsyn till byggindustrin och tyngre arbeten (samt i viss mån till den amerikanska marknaden) och därför får man ta vridstyvheten/robustheten (som ju kniven heter) för vad den innebär på en kniv av den här sorten.

Personligen föredrar jag av naturliga orsaker helt andra moramodeller ;).

~Paul~

Oj, ursäkta att jag som novis uttalade mig!

När räknas man som "att bruka kniv"? Har använt kniv vid lättare friluftsliv och fiske i ca 20 år, räcker det?
Förvisso har jag bara använt den, inte bekymrat mig om rätt eller fel.
Först nu har jag ens funderat på uppbyggnad, stål och eggvinkel. Men tycker det har gått hyfsat bra ändå :). Detta även om jag haft fel teknik.
Sen verkar det ju vara minst 2 till som likt jag störde sig mer på bakänden än parerstången. Tycker att det viktigaste är att kniven ligger bra i handen, sen får folk ändra hur de vill. Helt säkert har depaul rätt, men för mitt bruk får nog parerstången vara kvar :).
Ditt inlägg var inte ämnat till mig men...

Du behöver ju inte genast gå i försvarsställning bara för att någon uttrycker en avvikande åsikt från din egen, på samma sätt som undertecknad inte tog illa upp när två andra medlemmar höll med om din personliga åsikt ;).

Jag känner Seobserver någorlunda väl för att veta att hans ibland något opolerade sätt att uttrycka sig inte är ämnat att såra någon. I det aktuella fallet är jag nästan säker på att han talar i generella termer.

Det hade kanske varit bättre att uttrycka sig något smidigare dock. På den punkten håller jag med dig :).

~Paul~

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg