Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

Stort grattis dePaul !!!!

Stort knivintresse fyller 10 år idag, kul med en tråd som inte dör i åratal.
Grundämnet lämnas för att komma tillbaka då och då.

Mycken kunskap har spridits genom åren, fina bilder på era alster och nyköpta objekt

Så fortsätt i samma anda, uppskattar verkligen denna tråd

Med vänlig hälsning Lasse
Där ser man. Det hade jag missat. Kul! Tack för gratulationer och heads up!!

~Paul~

Fin Florinox!

Ett annat fint alternativ till Opinel (finns ju väldigt många) är Le Francais från Perceval. En så enkel liner lock kniv man kan tänka sig men väldigt fint genomförd. Denna har ene i handtagen vilket gör att den doftar fantastiskt.

Detta slags kniv kostar 160 EUR - ganska dyrt för en fällkniv tycker jag... Knappast ett "alternativ" till Opinel som ligger omkring 16 EUR (ca. 160 kr).

Nedan: TBS boar (inkl. fodral, ej visat här): ca. 1400 kr.

Bilagor

• PA279112.jpg
    PA279112.jpg
    46.7 KB · Visningar: 889
Efter att ha läst Hattmakarns inlägg har jag blivit lite sugen på en TBS. Vad tror ni, Lynx eller Boar för en kniv som används till lite allt möjligt?
Lite lätt träarbete, kapa rep och fiskelina samt matlagning...?

Egentligen sugen på kolstål men då jag tänker att kniven ska med på kajakturer i hav och sjö så kanske rostfritt(trögt) är mer lämpligt?
Kanske blir boaren lite tjock m detta, 5mm. 4 mm med kolstål.
Lynxen är 3mm på båda varianter.

Om inte längden spelar någon roll: 110 mm för TBS Boar, 85 mm för Lynx. Men för de ändamål som du anger räcker det nog gott och väl med Lynx. Rostfritt stål och Boar har hela 5 mm blad (4 mm kolstål). Priset för Lynx är dessutom mer överkomligt.

Behöver hjälp att identifiera denna knivmakare/smed?

Min lillebror Roger har fått denna kniv som en gåva av en vän i Gällivare 1986 som i sin tur fått/köpt den av en knivmakare/smed som gjordes speciellt till min bror Roger

På knivbladet står det: Vettasjärvi. (By i Gällivare)

Initialer: ER och -86

Någon som vet något?

Mvh troswe

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    114.1 KB · Visningar: 812
  • 02.jpg
    02.jpg
    115.8 KB · Visningar: 822
  • 03.jpg
    03.jpg
    118.9 KB · Visningar: 804
  • 04.jpg
    04.jpg
    114.7 KB · Visningar: 823
Om inte längden spelar någon roll: 110 mm för TBS Boar, 85 mm för Lynx. Men för de ändamål som du anger räcker det nog gott och väl med Lynx. Rostfritt stål och Boar har hela 5 mm blad (4 mm kolstål). Priset för Lynx är dessutom mer överkomligt.
Missade ditt svar men såg det nu när tråden seglade upp igen! Tack! Det lutar åt Lynxen, tror att den mer än väl uppfyller mina önskemål och att 5mm blir väl maffig tjocklek. Den finns inte inne nu så får återkomma med input om jag slår till :)!

Någon som vet någon man kan vända sig till för att få en läderslida gjord? Har inte tålamod och material för att ordna själv.

Tips mottages varmt!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Tills vidare köpte jag en ny Mora, min gamla ser för jäklig ut då den ligger i verktygslådan och används ofta, och då inte alltid ändamålsenligt...

Ny robust!

Bilagor

• 20161112_150207.jpg
    20161112_150207.jpg
    15.4 KB · Visningar: 711
Såhär blev det efter lite fix =).
Patinering av bladet, hoppas det ger lite bättre rostskydd. Snyggt blev det också så det är en bonus. Tändstålshållare samt bryne på slidan.

Bilagor

• 20161114_191548-1.jpg
    20161114_191548-1.jpg
    31 KB · Visningar: 619
Såhär blev det efter lite fix =).
Patinering av bladet, hoppas det ger lite bättre rostskydd. Snyggt blev det också så det är en bonus. Tändstålshållare samt bryne på slidan.
Bra jobbat.

Personligen hade jag haft en annan prioritering dock ;).

Mitt första ingrepp hade varit något i stil med det här:

Bilagor

• 20161112_150207.jpg
    20161112_150207.jpg
    46 KB · Visningar: 607
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 599
När jag testade kniven i helgen störde jag mig mer på bakre delen av skaftet. Parerstången? eller främre skyddet störde inte särskilt. :)

Patinering genom dopp i ca 5min i uppkokad äppelcidervinäger, därefter snabbt under rinnande vatten. Hittade instruktionerna på engelska forum, lättare än jag trodde!

När jag testade kniven i helgen störde jag mig mer på bakre delen av skaftet. Parerstången? eller främre skyddet störde inte särskilt. :)

Patinering genom dopp i ca 5min i uppkokad äppelcidervinäger, därefter snabbt under rinnande vatten. Hittade instruktionerna på engelska forum, lättare än jag trodde!
Ett stort främre fingerskydd är i vägen när man täljer och använder olika grepp. Man kommer helt enkelt närmare ämnet och kan anbringa ett annat moment när parerskyddet inte är i vägen. Som bekant så saknar utpräglade täljknivar parerskydd om än så litet.

Patinering är - som du skriver - en enkel åtgärd. Själv har jag inte tålamod och därför oftast kör på citronsyra och Wettex-trasa. Bladet får då ett vackert schackrutigt mönster.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg