Stort knivintresse - välj din favoritkniv

opinel

Måste fråga er experter. Har en opinel ostronkniv som är utmärkt, men då man sköljer av den under rinnande varmvatten för rengöring så sväller träet (tror jag) för nästa gång kärvar den som attan att fälla ut och så har den fortsatt sedan första disken. Har smort med lite matolja men ingen förbättring.
Vad att göra?

Du kan prova att flottyrkoka den. Det finns ganska många filmer på youtube där man friterar en opinel. Det görs både av estetiska (mörkare trä) orsaker och av den orsak du nämner. Jag har inte provat själv.
/John

Tjockt knivblad, vad göra?

Har några knivar med för tjockt blad bakom den sekundära eggen. Om vill få dessa knivar att skära bättre ser jag två olika sätt att göra detta på.

1: Antingen slipar man ned hela bladet, vilket känns svårt samt ett väldigt stort ingrepp på kniven (röd streckad linje).
2: Eller så gör man den sekundära eggen spetsigare och "högre" (grön streckad linje).

Kan man hoppas på att få bättre skäregenskaper om man lyckas med 2. Vad blir isåfall bieffekterna? Eller ska man bara gråta en skvätt och skaffa andra knivar?

Bilagor

• egg.jpg
    egg.jpg
    18.7 KB · Visningar: 649
Har några knivar med för tjockt blad bakom den sekundära eggen. Om vill få dessa knivar att skära bättre ser jag två olika sätt att göra detta på.

1: Antingen slipar man ned hela bladet, vilket känns svårt samt ett väldigt stort ingrepp på kniven (röd streckad linje).
2: Eller så gör man den sekundära eggen spetsigare och "högre" (grön streckad linje).

Kan man hoppas på att få bättre skäregenskaper om man lyckas med 2. Vad blir isåfall bieffekterna? Eller ska man bara gråta en skvätt och skaffa andra knivar?
Låt oss först reda ut terminologin. Enligt den amerikanska dito är primäregg själva slipfasen och sekundärvinkeln är den del av eggen som först tangerar materialet som skall skäras. Den svenska terminologin är dock den motsatta. Det vill säga - primäregg är den delen av bladet som träffar materialet först och sekundäreggen är det som sitter högre upp på bladet. Här är en teckning som symboliserar skillnaderna:
Primaumlr-sekundaumlregganpassad.jpg

Låt oss hålla fast vid den svenska varianten. Det du kan göra är att lägga bladet i en mycket snäv vinkel mot brynet eller sliphjulet och ta bort axeln/övergången mellan primäregg och sekundäregg. Du slipar tills du har nått apexen på eggen. Därefter skapar du en ny, trubbigare primäregg/skäregg. Denna bör ha en vinkel som är anpassad för den typen av arbeten som kniven skall utsättas för.

Observera dock att även sekundärvinkeln är ibland känslig och bör inte vara alltför tunn eftersom man då riskerar plastisk deformation av hela slipfasen. Det gäller således att samspela sekundärvinkeln och primärvinkel.

Svårare än så behöver det inte vara. Visst kan du slipa hela bladet men då får du göra det varje gång och det blir i längden olidligt.

~Paul~

omprofilera tjockt blad

Svaret på frågan beror på vilket stål det är i kniven, vilken den önskade vinkeln är, vad du har för utrustning att slipa med, vad du har för utrustning att bryna med (underhålla eggen med) samt slutligen vad du vill använda kniven till.
Riktmärken kolstålsblad: 19 grader för mjukt tra (i sverige alla träslag utom ek), 24 för hårt trä (ek i sverige).
Rostfritt: få rostfria tål att gå under 24 grader med. Dyra rostfria har ofta riktigt mycket karbider i matrisen, de håller skärpan länge vid tex flå och slaktarbeten.
Men det går inte i regel att slipa en täljegg på dom.
Vid spånande bearbetning är en bred slipfas inte i vägen. Men om du jämför en mora och en kökskniv för att skära morötter och gurka så inser du att ett tunt blad lämpar sig bättre. Rent generellt föreslår jag det gröna alternativet. Om behov finns kan man sedan tunna ut kniven med ytterligare slipfas ovanför eggen.
/John

Efter att ha läst Hattmakarns inlägg har jag blivit lite sugen på en TBS. Vad tror ni, Lynx eller Boar för en kniv som används till lite allt möjligt?
Lite lätt träarbete, kapa rep och fiskelina samt matlagning...?

Egentligen sugen på kolstål men då jag tänker att kniven ska med på kajakturer i hav och sjö så kanske rostfritt(trögt) är mer lämpligt?
Kanske blir boaren lite tjock m detta, 5mm. 4 mm med kolstål.
Lynxen är 3mm på båda varianter.

Grattis tråden

Hej!

Stort grattis dePaul !!!!

Stort knivintresse fyller 10 år idag, kul med en tråd som inte dör i åratal.
Grundämnet lämnas för att komma tillbaka då och då.

Mycken kunskap har spridits genom åren, fina bilder på era alster och nyköpta objekt

Så fortsätt i samma anda, uppskattar verkligen denna tråd

Med vänlig hälsning Lasse

Efter att ha läst Hattmakarns inlägg har jag blivit lite sugen på en TBS. Vad tror ni, Lynx eller Boar för en kniv som används till lite allt möjligt?
Lite lätt träarbete, kapa rep och fiskelina samt matlagning...?

Egentligen sugen på kolstål men då jag tänker att kniven ska med på kajakturer i hav och sjö så kanske rostfritt(trögt) är mer lämpligt?
Kanske blir boaren lite tjock m detta, 5mm. 4 mm med kolstål.
Lynxen är 3mm på båda varianter.
Ja, en rostfri kniv är nog ett bättre val med tanke på dina parametrar. Ett tunnare blad skär alltid bättre än ett tjockare om slipfasen och övriga mått är lika.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg