Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte en EKA Swede 88 valnöt `billigt´ på XXL. Knivens storlek, vikt, blad, etc. tilltalar mig men frågan är om denna produkt med `sverige-reklam´ på någonsin borde tillverkats. Den helt nya kniven är så glapp och vek så jag undrar vad det är tänkt att den skall användas till. Jämförde lite med min Victorinox Soldiers Knife som ligger i samma prisklass, vad har gamla svedala tagit vägen??

Ja, det är pinsamt. Köpte samma kniv, med kratongrepp. Kass.
 
Skaffade mig en ny favoritkniv härom veckan, gjord av Kimmo här.

Bra balans och trevligt grepp, gillar verkligen urgröpningen (eller vad man skall kalla det) på ovansidan av bladet för tummen. Ja, utöver att den är skitsnygg :)
 

Bilagor

  • 20160226_185247.jpg
    20160226_185247.jpg
    36.2 KB · Visningar: 1,027
  • 20160226_185001.jpg
    20160226_185001.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,051
Eldris, Garberg, Kansbol

Riktigt kul med nyheterna från Morakniv. Tycker dom nya modellerna samtliga är strålande.
Jag håller med om att det är tråkigt att priserna pressas uppåt men så har även det svenska industriella landskapet. Naturligtvis ska man satsa på varumärke samt god design som i dom nya skidorna.

Vad är det för stål i Garberg? Det anges som 14C28N. Är det en slagtåligare Sandvik-variant?

http://outdoornews.morakniv.se/wp-content/uploads/2016/02/Morakniv-Garberg-Folder.pdf

(se sida 8)
 
Ja, det är pinsamt. Köpte samma kniv, med kratongrepp. Kass.
Jämför ni då med äldre versioner av 88:an eller är det generellt jämfört med andra fällknivar överhuvudtaget?

Jag har några stycken av de äldre versionerna och tycker dom är skarpa, fina, skön design och bra för lättare användning. Men mycket har blivit sämre med EKA:s kvalitet på senare år och ovanpå det en trist "tacticool"-designutveckling.
 
Skaffade mig en ny favoritkniv härom veckan, gjord av Kimmo här.

Bra balans och trevligt grepp, gillar verkligen urgröpningen (eller vad man skall kalla det) på ovansidan av bladet för tummen. Ja, utöver att den är skitsnygg :)
Bra jobbat och fint trä! Personligen är jag dock inte överväldigad av själva bladformen. Ansatser är en styggelse EMÅ ;).

~Paul~
 
14C28N. Är det en slagtåligare Sandvik-variant?
Nej, det är inte slagtåligare, snarare slitstarkare. Skillnaden är dock så liten/marginell att jag ärligt talat inte tror att någon kan märka någon skillnad mellan standard 12C27 och 14C28N när det gäller hur stålet uppför sig i samband med ordinära arbeten.

Eventuellt kan man märka en viss förbättring när det gäller rosttrögheten. Tack vare kvävet så bör därför 14C28N vara aningens mer rosttrögt.

~Paul~
 
Jämför ni då med äldre versioner av 88:an eller är det generellt jämfört med andra fällknivar överhuvudtaget?

Jag har några stycken av de äldre versionerna och tycker dom är skarpa, fina, skön design och bra för lättare användning. Men mycket har blivit sämre med EKA:s kvalitet på senare år och ovanpå det en trist "tacticool"-designutveckling.
Har också den äldre versionen. Här är några små iakttagelser som jag skrev redan för 8 år sedan:

http://www.utsidan.se/friluftsguiden/ovrigt/knivar/eka-knivar-swede-88_2702

~Paul~
 
På tal om gamla klassiker.

KJ Erikssons modell 703 Excellent är en inte alltför omtalad kniv. Den förtjänar - EMÅ - ett bättre öde.

Själva bladformen är i det närmaste perfekt för diverse allroundarbeten med tyngdpunkt på träarbeten/täljning. Stålet är det något mer slagsega 12C27 Modified (i stället för det gängse 12C27).

Med tanke på vad den på sin tid kostade så är slidan tämligen påkostad och av hög kvalitet.

Den enda svaga punkten är enligt min åsikt själva greppet (i slagtålig ABS-plast) som tvingar en att hålla kniven på ett specifikt sätt, utan att ha friheten att rotera kniven mer fritt som man ju gör med knivar med grepp utan fingeruttag. Den här svagheten är dock av en mindre tyngd.

Jo, en sak till hade jag kanske önskat. Ett fånglinehål ;).
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 703 Excellent.jpg
    Min KJ Eriksson 703 Excellent.jpg
    31.8 KB · Visningar: 893
  • Min KJ Eriksson 703 Excellent, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 703 Excellent, 2.jpg
    19.1 KB · Visningar: 913
  • Min KJ Eriksson 703 Excellent, slida.jpg
    Min KJ Eriksson 703 Excellent, slida.jpg
    37 KB · Visningar: 907
  • Min KJ Eriksson 703 Excellent, slida, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 703 Excellent, slida, 2.jpg
    28.8 KB · Visningar: 901
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 897
En mycket fin kniv som framkallar lite nostalgi.
Håller med dig om greppet. Grepp på knivar ska vara utan fingerplatser, urtag och annat dylikt elände. Både av komfort- och funktionskäl. Punkt slut.
 
Nån som vet?

Såg den här på tradera, någon som vet något om den? Ser praktisk ut för ex. vis styckning vid älgjakten, men den är lite udda. Blev nyfiken, bara
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    45.6 KB · Visningar: 776
Såg den här på tradera, någon som vet något om den? Ser praktisk ut för ex. vis styckning vid älgjakten, men den är lite udda. Blev nyfiken, bara
Det är en schweizisk kniv av märket Felix. Stålet är Thyssen/Krupp Werkstoff Nr 1.4116 eftersom Felix-knivarna tillverkades i Tyskland (Solingen).

Greppet är i jakaranda. Svårt att se på bilden. En del Felix-knivar har grepp i Delrin (glasfiberförstärkt nylon).

Den aktuella kniven är en s k carver, dvs slaktkniv för både utomhus- liksom köksmiljö tillverkad i slutet av 60-talet.

~Paul~
 

Liknande trådar