Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dags att säga något om sliret på fox river kniven. Här saknar jag fotofunktionen men kör ändå. Sliret är en av en helt annan typ en de knivar av skandinavisk typ jag brukar föredra. Ett traditionellt slire så som jag är van följer knivens kontur, är diskret och har sömmen på baksidan samt har ett ganska rörligt hänge. I princip så litet det går utifrån knivens storlek.
Fox river kniven har ett slire som är lika diskret som ett pistolhölster. Brett och rejält, ordentligt med sömsmån runtom hela slire eftersom det är två läderbitar som är hopsydda. Lädret är tjockt inte speciellt hårt men ändå stelt på grund utav den rejäla tjockheten, det är dessutom rejält ihopsytt med extra läder i sömnen som skyddar tråden. Det sitter några nitar som förstärkning kring kanten. Övre kanten är något svängd, vilket är mer snyggt än praktiskt. Väldigt stadigt hänger på baksidan som gör att kniven sitter högt på bältet. Kan användas i både rak eller sned crossdraw position. Sliret har också loop för eldstål. Jag hade kunnat beställa kniven med slide för vänsterhänt men eftersom det var lång väntetid tog jag ett högerslire. Det går att beställa slire för vänsterhänt i efterskott antingen via bark river eller annan eftermarknadsslire.
Sliret håller kniven I ett fast grepp men inte på det sättet med klick och sug som mina andra knivar. Det är mer som ett segt motstånd som håller den på plats. Den är heller inte helt fixerad på djupet. Tror att allt detta fungerar bra tack vare materialets grovhet samt att kniven går ner till fyra femtedelar. det är handgjorda traditionella skandinaviska knivar jag har ha en specialanpassad slira för varje kniv som gör passformen perfekt. Det här en annan modell med en högkvalitativ vacker slire som nog är sydd på en helt annan plats än det är kniven varit. Min tro är dock att detta fungerar bra. En kniv med den form som Fox rivern har behöver en slira av annan typ än vad den mer strömlinjeformad skandinav behöver. För mig som gammal cowboyentusiast känns sliret lite vilda västern och prärieäventyr, typ zeb machahan. Ingen tvekan om att detta är ett riktigt fint slire men det kommer att kräva lite invänjning från min sida.

Bosse
 
Ser att jag missat en viktig sak i skrivandet om fox riverkniven. Balansen ligger ca 1,5 cm bak i skaftet, precis kring pekfingret. Lite längre bak än vad jag vant mig med vid jakt och fiske. Ändå en fin balans som gör kniven smidig trots knivens modiga 161 gram. Även sliret är tungt på 86 gram. Jo jag tog fram köksvågen för er om ni är lika tokintresserade av knivar som mig. Trots att det är en kniv med rejäl tyngd och stort slire är det egentligen ingen stor kniv. Sammanlagt 21,5 cm med 10,2 cm i bladet och 11, 2 cm i skaftet. Totallängd instoppad i sliret 23 cm och totalvikt 247 gram. Tjocklek blad 4 och en halv mm och höjd på bladet 27 mm.

Bosse
 
Bark River har välgjorda slidor, men jag gillar bättre den skandinaviska varianten. Helst med dinglare. När kniven sitter för högt på bältet så blir den svårare att föra ur och i och petar en i sidan i värsta fall.
 
Fin kniv Anders. Den där buchkraft A sliran passade bra med danglern. Om det blir att jag beställer vänsterslire kommer det att bli den. Jag har redan provat lite modifiering av sliret. Har satt kraftig läderrem i attiraljen för eldstålet som man kan dra 2 varv i bågen på toppen av kniven och på så sätt helt säkra kniven i sliret. Jag har också kollat hur den dinglar i ett diskret tunnt nylonrep/snöre mellan knivens hänge och bältet. Alltid bra med knivar som dinglar men det är ingen optimal slira för det.

Bosse
 
Tack för recensionen Bosse! Fina BR som visas upp och omtalas här ;). Har bara två stycken men blir sugen på fler...

~Paul~
 
Det korta svaret är - Jo det kan de. Med största sannolikhet...
Det brukar alltid vara en ruta att bocka i där man godkänner säljarens villkor, när man handlar. De brukar innehålla förbehåll för felaktigheter.

Skulle det vara så att det inte finns det så kan de ändå komma undan. Genom att hänvisa till att du var i "ond" tro när det gäller priset. Dvs du visste att det var ett felaktigt pris.
Hm, så är det troligtvis. Synd att det skall vara så svårt att göra en bra affär ;).

~Paul~
 
Min bark river kanske kan dingla ändå i påsk. Jag har flera bruna sliren från fällkniven S1 som jag köpt på rea för 75 kr styck. Én använder jag till en något avkortad Victorinox slaktkniv men en har legat oanvänd i flera år och när jag stoppade ner bark rivern så var väl inte passformen perfekt men Den går ner till nio tiondelar, behöver en fångrem för att alls komma upp enkelt samt sitter fast när sliret är upp och ner. det får duga tills jag får till något bättre då original sliran inte fungerar så bra ihop med Påskklädsel med anorak och så vidare. Kanske beställer jag en vänsterslira från bark river till slut eller också tar jag den enkla vägen och syr själv.

Bosse
 
13b05bc9d6684eb87a30705c2663b733.jpg


Här är mina favoriter!

Casström no.10 flatslipad kolstål med bubinga handtag. Riktigt trevlig kniv använder den dagligen hemma på gården till allt möjligt.

Morakniv basic 546 enkel men sjukt prisvärd kniv. Används på jobbet(målare) till allt från att tälja pennor, öppna burkar och agera rörsticka.

Sen en äldre Erik Fosts Morakniv som jag inte använder så mycket. Hittade den inbyggd i en vägg i stallet. Men efter lite kärlek så blev det ordning på den med.
 

Liknande trådar