Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lamnia har ändrat priset på basic paketet kniv plus fodral till 131 kr. Gissar att det är ett tryckfel, trots att det känns väldigt rimligt.
Hm, priset skulle vara väldigt adekvat i så fall. Men det är förmodligen som du gissar, nämligen ett felaktigt angivet pris. Å andra sidan så kan de väl inte vägra att sälja kniven för detta pris ifall de inte gör en ändring?

~Paul~
 
Hm, priset skulle vara väldigt adekvat i så fall. Men det är förmodligen som du gissar, nämligen ett felaktigt angivet pris. Å andra sidan så kan de väl inte vägra att sälja kniven för detta pris ifall de inte gör en ändring?

~Paul~

Ja...synd den inte finns på lager ännu. Då hade man ju klippt ett par stycken!
 
Det är en schweizisk kniv av märket Felix. Stålet är Thyssen/Krupp Werkstoff Nr 1.4116 eftersom Felix-knivarna tillverkades i Tyskland (Solingen).
Greppet är i jakaranda. Svårt att se på bilden. En del Felix-knivar har grepp i Delrin (glasfiberförstärkt nylon).
Den aktuella kniven är en s k carver, dvs slaktkniv för både utomhus- liksom köksmiljö tillverkad i slutet av 60-talet.
~Paul~

Jättestort tack!
 
Ja...synd den inte finns på lager ännu. Då hade man ju klippt ett par stycken!
Så är det. Om det här priset skulle råka stämma så köper jag tre stycken - en gul, en grön och en svart version, trots att dessa varianter inte är utrustade med hela lull-lull-paketet.

På tal om intressanta nykomlingar. Kinesiska märken/knivar är ju inte något som jag är speciellt förtjust i. Den här är dock undantaget:

https://steelwillknives.com/our-knives/outdoor-series/druid-265.html

~Paul~
 
Det blev en bark river, fox river, med A2 och grön canvas micharta.

Tack vare era råd samt lite intensivt läsande på forum, bland annat bark rivers eget har jag nu köpt en fox river. Jag ville ha micharta och allra helst grön canvas. Jag var oxo helt inställd på A2 stål. Hittade en hos en svensk leverantör för 2200:-. Kanske blivit lite billigare att köpa från USA men det är tryggt att kunna returnera enkelt om den känts fel. Har bara sett dem på bild tidigare. Det blir dock inte aktuellt med returer eftersom jag älskar kniven. Jag skall utvärdera senare när jag undersökt rejält

Bosse
 
Tack vare era råd samt lite intensivt läsande på forum, bland annat bark rivers eget har jag nu köpt en fox river. Jag ville ha micharta och allra helst grön canvas. Jag var oxo helt inställd på A2 stål. Hittade en hos en svensk leverantör för 2200:-. Kanske blivit lite billigare att köpa från USA men det är tryggt att kunna returnera enkelt om den känts fel. Har bara sett dem på bild tidigare. Det blir dock inte aktuellt med returer eftersom jag älskar kniven. Jag skall utvärdera senare när jag undersökt rejält

Bosse

Trevligt! Köpte du LT-versionen? Eller den kanske inte finns i A2? Bilder?
 
Jag är digital analfabet. Flickr samspelar med iPhone men inte med Internet Photobucket samspelar med Internet men inte med iPhone. Klart de må gå lära sig men jag är görtrög jag ha ändå försökt. Bilder just nu långt borta .

LT versionen fanns inte i A2 och jag ville verkligen ha A2. Dessutom är även LTE versionen rätt tjock. Kniven har väldigt stadigt stål över 4 mm men väldigt väl tapeterad fram emot spets och en något konvex flat grind som sammantaget ger en tunn egg. Mycket jämn och bra slipning. Liten sekundäregg men det kommer ju ändra sig till Konvex eftersom jag bryner. Kniven kom väldigt vass. Jag har en hel del positivt att säga om skaft balans finish och slira, men återkommer om det när jag verkligen tänkt igenom saken.

Bosse
 
Men det är förmodligen som du gissar, nämligen ett felaktigt angivet pris. Å andra sidan så kan de väl inte vägra att sälja kniven för detta pris ifall de inte gör en ändring?

~Paul~

Det korta svaret är - Jo det kan de. Med största sannolikhet...
Det brukar alltid vara en ruta att bocka i där man godkänner säljarens villkor, när man handlar. De brukar innehålla förbehåll för felaktigheter.

Skulle det vara så att det inte finns det så kan de ändå komma undan. Genom att hänvisa till att du var i "ond" tro när det gäller priset. Dvs du visste att det var ett felaktigt pris.
 
Jag har goda erfarenheter av A2 från Bark River, så det blir säkert bra. Äger ingen kniv från dem numera, eftersom jag föredrar en dold tånge. Fox river är den modell som hägrar mest bland deras knivar.
En dold tånge på den i LT version i elmax...fint...
 
Mer om fox rivern. Skaftet är av Grön micharta. Det är varken tjockt eller högt men fyller ändå handen på ett bra sätt. Jag kände mig osäker kring längden på skaftet när jag bara sett det på bild, men längden räcker till när man håller Hammargrepp för mig som har handskar storlek 10. Går även att greppa på andra raset något längre bak lite mer i fingrarna så som man gör när man flår eller tar ur vilt, eller rensar fisk för den delen. Skaftet har lite rundning i handflatan som gör att den känns säker i handen. Den breddar också ut längst bak, tillsammans med resten av formen baktill ger det bra grepp när man ska dra upp kniven ur sliret. Kniven har både fånglina hål och en båge där det går att festa fånglina. Längst fram finns en kort ansats som även fungerar det som Finger Gard. Den är inte stor men ändå klart markerad, för den som är varann skaft utan fingar Gard ger det stor effekt. En bra sak med finger Gard av denna typ Är att bladet börjar där den slutar och att den på det sättet inte kommer ivägen för eggen. När man ser på bilder kan skaftsidorna på en Fox river sluta mer eller mindre nära bladet. Mitt exemplar har långa sidor vilket jag ser som en stor fördel som turen gav mig. Den gröna canvasen i skaftet är väldigt vacker men en smula hal. Fina nitar genom skaftet och väl inpassat fånglina hål. Ett vackert knivblad och ett vackert skaft i en tung och amerikansk design som skiljer sig helt från det skandinaviska knivar jag föredragit fram till nu men som gjort mig helt förtjust. Detta är en utpräglad jakt och allroundkniv som säkert fungerar på trä men som man inte kommer att tälja mycket med. Fast jag är kräsen skulle jag säga att jag vill ge den full poäng.

Bosse
 
Mer om fox rivern. Skaftet är av Grön micharta. Det är varken tjockt eller högt men fyller ändå handen på ett bra sätt. Jag kände mig osäker kring längden på skaftet när jag bara sett det på bild, men längden räcker till när man håller Hammargrepp för mig som har handskar storlek 10. Går även att greppa på andra raset något längre bak lite mer i fingrarna så som man gör när man flår eller tar ur vilt, eller rensar fisk för den delen. Skaftet har lite rundning i handflatan som gör att den känns säker i handen. Den breddar också ut längst bak, tillsammans med resten av formen baktill ger det bra grepp när man ska dra upp kniven ur sliret. Kniven har både fånglina hål och en båge där det går att festa fånglina. Längst fram finns en kort ansats som även fungerar det som Finger Gard. Den är inte stor men ändå klart markerad, för den som är varann skaft utan fingar Gard ger det stor effekt. En bra sak med finger Gard av denna typ Är att bladet börjar där den slutar och att den på det sättet inte kommer ivägen för eggen. När man ser på bilder kan skaftsidorna på en Fox river sluta mer eller mindre nära bladet. Mitt exemplar har långa sidor vilket jag ser som en stor fördel som turen gav mig. Den gröna canvasen i skaftet är väldigt vacker men en smula hal. Fina nitar genom skaftet och väl inpassat fånglina hål. Ett vackert knivblad och ett vackert skaft i en tung och amerikansk design som skiljer sig helt från det skandinaviska knivar jag föredragit fram till nu men som gjort mig helt förtjust. Detta är en utpräglad jakt och allroundkniv som säkert fungerar på trä men som man inte kommer att tälja mycket med. Fast jag är kräsen skulle jag säga att jag vill ge den full poäng.

Bosse

Kul att du är nöjd Bosse! Som jag skrev tidigare så är Fox Rivern en favorit även hos mig. En riktigt bra och genomtänkt kniv helt enkelt. Kan av egen erfarenhet säga att den fungerar riktigt bra i trä också.
 

Liknande trådar