Mer om fox rivern. Skaftet är av Grön micharta. Det är varken tjockt eller högt men fyller ändå handen på ett bra sätt. Jag kände mig osäker kring längden på skaftet när jag bara sett det på bild, men längden räcker till när man håller Hammargrepp för mig som har handskar storlek 10. Går även att greppa på andra raset något längre bak lite mer i fingrarna så som man gör när man flår eller tar ur vilt, eller rensar fisk för den delen. Skaftet har lite rundning i handflatan som gör att den känns säker i handen. Den breddar också ut längst bak, tillsammans med resten av formen baktill ger det bra grepp när man ska dra upp kniven ur sliret. Kniven har både fånglina hål och en båge där det går att festa fånglina. Längst fram finns en kort ansats som även fungerar det som Finger Gard. Den är inte stor men ändå klart markerad, för den som är varann skaft utan fingar Gard ger det stor effekt. En bra sak med finger Gard av denna typ Är att bladet börjar där den slutar och att den på det sättet inte kommer ivägen för eggen. När man ser på bilder kan skaftsidorna på en Fox river sluta mer eller mindre nära bladet. Mitt exemplar har långa sidor vilket jag ser som en stor fördel som turen gav mig. Den gröna canvasen i skaftet är väldigt vacker men en smula hal. Fina nitar genom skaftet och väl inpassat fånglina hål. Ett vackert knivblad och ett vackert skaft i en tung och amerikansk design som skiljer sig helt från det skandinaviska knivar jag föredragit fram till nu men som gjort mig helt förtjust. Detta är en utpräglad jakt och allroundkniv som säkert fungerar på trä men som man inte kommer att tälja mycket med. Fast jag är kräsen skulle jag säga att jag vill ge den full poäng.
Bosse